Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

2017. 05. 10. - 03:44NanoBorg83

Abszolút 0, az a hőmérséklet, ahonnan nincs tovább, ezért abszolút.
Ezen a szinten nincs mozgás, mérhető hőkibocsátás, csupán nullponti energia.

Kétütemű motor - újragondolva

2010.09.19.
Az egykor túlságosan környezetszennyezőnek ítélt kétütemű motor a legszigorúbb üzemanyag-takarékossági elvárásoknak is megfelelve robbanhat be újra a piacra

Egy michigan-i székhelyű cég, az EcoMotors International új megvilágításba helyez egy régi ötletet: újragondolja a kétütemű motor technológiáját! A vállalat szakemberei szerint termékük több mint 50 százalékkal hatékonyabb a mai járműmotoroknál mindamellett, hogy sokkal kevesebb károsanyagot bocsát ki a hagyományos kétütemű erőforrásoknál.

A cég nemrég 23,5 millió dolláros beruházási támogatást kapott Bill Gates-től és a Khosla Ventures-től, a világ egyik legnagyobb kockázati tőke befektetőjétől. A pénzt az EcoMotor OPOC (Opposed Piston Opposed Cylinder – szembenálló dugattyú- és hengerpár) motorjának fejlesztésére szánják. A motor ciklusonként – négy helyett ¬– két dugattyúütemmel működik és mindkét henger egy helyett két, egymással szemben lévő dugattyút tartalmaz. A főtengely a hengerpárok között helyezkedik el. A kialakítás az egyes komponensek precíz számítógépes vezérlésén alapszik. 

Szemben a hagyományos motorral, mely négy dugattyúmozgással, illetve ütemmel dolgozik – szívás, sűrítés, gyújtás és kipufogás –, a kétütemű ciklus során ezek a fázisok mindössze két dugattyúmozgással valósulnak meg, kétszerannyi erőátviteli ütemet produkálva fordulatonként; mindezt jóval kevesebb alkatrész felhasználása mellett. A kétütemű erőforrások korábban igen sok égetlen üzemanyagot bocsátottak ki, ami végül a négyütemű motorok szélesebb körű elterjedéséhez vezetett.

opoc_ketutemu_motor

Hengerenként két dugattyú feleakkora dugattyúutat jelent, mint egy hagyományos kétütemű motor esetében, ami gyorsabb futást tesz lehetővé. A hagyományos motorhoz képest feleannyi alkatrész pedig (az OPOC-ban nincs hengerfej vagy szelepvezérlés, és kevesebb csapágy is található benne) a súrlódás és a hőveszteség jelentős csökkenését eredményezi. „E tényezők és több más területen elért 1-2 százalékos javulás együttesen 15 százalékos teljesítménynövekedést eredményeznek” – állítja Don Runkle, az Ecomotor vezérigazgatója.

Runkle elmondta, hogy több technológiai megoldást bevetettek a kétütemű motor károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében. Először is, az elektromos turbófeltöltő gondoskodik a változó sűrítési arányról, ezáltal a hengerbe táplált nyomás megfelelő változtatásával fokozza a hatékonyságot. Másodsorban, egy aszimmetrikus nyitásidőzítésnek (asymmetrical port timing) nevezett új technológia – mely eltérő időkben nyitja a beszívó és kipufugó portokat – segít tökéletesíteni a gázcserét.  Harmadrészt pedig a magasnyomású, számítógép által vezérelt befecskendezés javítja a ciklus összhatékonyságát. „Bár manapság ez a megoldás nem számít szokatlannak más motorok esetében, a kétüteműeknél sokkal jobban alkalmazható. És messze jobban, mint amikor évekkel ezelőtt azon küzdöttünk, hogyan tehetnénk hatékonyabbá őket” – mondja Runkle.

opoc_motor_fejlesztes

Az OPOC (sematikus működés a linkre kattintva) motor alapváltozata két, a főtengely két oldalán található hengerből épül fel. Több motor, illetve modul együttes alkalmazása a jármű üzemanyaghatékonyságát akár 45 százalékkal is javíthatja. Emellett a pótlólagos modulok ki- és bekapcsolásával a motor teljesítményét az aktuális szükséglethez lehet igazítani. A konstrukció kulcseleme az elektronikusan vezérelt tengelykapcsoló, amely lekapcsolja az éppen nélkülözhető modult. Egyes modern V8-as erőforrások képesek arra, hogy az igénybevétel függvényében szabályozzák a használatban lévő hengerek számát, de az üzemen kívül lévő dugattyúk továbbra is terhelik a főtengelyt, ezzel ún. parazitikus veszteséget előidézve.

„Az OPOC számos, önmagában forradalminak nem tekinthető ötlet kombinációjának tűnik” – mondja Giorgo Rizzoni, az Ohio Egyetem Gépjárművek Kutatóközpontjának vezetője. „Az egymással szemben álló dugattyús technológiát a motoroknál és a repülőknél is használják, az elektromos turbófeltöltők pedig ugyancsak évek óta segítik a teljesítménynövelést. Ami különlegessé teszi ezt a motort, az a meglévő ötletek szintézisének és a kétdugattyús rendszernek az ötvözése.”

Az EcoMotors jelenleg az erőforrás gyújtásának finomításán, valamint a károsanyagkibocsátás, a hatékonyság, és a teljesítmény - minden lehetséges körülményt figyelembevételével történő - meghatározásán dolgozik. „A legtöbb autógyártó adatokat akar látni, mielőtt implementálná a technológiánkat” – mondja.

A cég további 208 millió dollár hitel igényével fordult az USA Energiaügyi Minisztériumához. A támogatás elnyerésével Runkle szerint két-három éven belül gyártósorra kerülhet a fejlesztésük.


Forrás: www.technologyreview.com 

Varga Balázs

Cikk értékelése: 
Szerző: Varga Balázs

Hozzászólások

Eltelt 7 év, és semmi sem lett a projektből. 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A General Motors 100 ezer mérföldes vagy 8 éves garanciával csábítja a vevőket új elektromos autója, a Volt megvásárlására
Minden a tervek szerint halad, és nyolc hónapon belül legördül az első Mercedes-Benz próbaautó a kecskeméti üzem gyártószalagjáról - mondta Frank Klein, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója pénteken.
A benzines autók összehasonlítása a hibrid és az elektromos technikával. Végre számokkal!
A motorkerékpáros szárazföldi sebességi rekordot (605.697 km/h, 2010) valószínűleg egy kétkerekes sugárhajtómű fogja megdönteni.

Friss hírek

Ausztrál tudósok olyan festékkel álltak elő, amely nem csak elektromos áramot képes termelni napenergiából, hanem hidrogén előállítására is alkalmas.