Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Volt újratöltve

2011.02.01.
Az autóipari óriás GM egy olyan technika licencét vásárolta meg, amely megduplázhatja elektromos autói akkumulátor kapacitását.

A General Motors nemrég lerántotta a leplet arról, hogy milyen előrelépéseket tervez elektromos autói továbbfejlesztésében: a Volt és társai hamarosan kétszer akkora kapacitású és jóval kisebb méretű akkumulátor egységnek örvendhetnek. A konszern ehhez egy új elektróda anyagot licencelt az Argonne National Laboratory amerikai vállalattól. Külön érdekesség, hogy az egészet az Amerikai Energiaminisztérium finanszírozza. A technológia fémoxidok keverékén alapul és a nagy energiasűrűség mellett hosszú élettartamot is ígér.

A GM bízik benne, hogy az új technikával sikerülhet leszorítani az akkumulátorok igencsak borsos árát, amely a legnagyobb problémája a napjainkban piacra kerülő elektromos autóknak. Az Opel Ampera néven valamikor Európában is megjelenő Volt gyártása például majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy hagyományos autóé. A fő költségtényező jelenleg az akkumulátor, amely valószínűleg a jövőben is így fog maradni. Ha a telep több energiát tudna tárolni, akkor a jármű egy kisebbel is beérné, így olcsóbb is lenne. Ez a fő gondolata a General Motors fejlesztőinek: „Az energiasűrűség növelésével lehet a legtöbbet nyerni, ha erről a járműnemzetségről van szó” - mondta Jon Laucker a GM Ventures-től.

Az aktuális Volt modell egy lítium-ion akkumulátort használ lítium-mangán katóddal. Az Argonne szabadalma, amelyet most a GM lefoglalt, egy olyan katódanyagot rejt, ami lítiumból, nikkelből, mangánból és kobaltból áll. Az új katódanyagnak hála az akkumulátor magasabb feszültséggel működhet, ami nagyobb energiasűrűséget jelent, emellett több iont is tárol. A technikát részben már a jelenlegi Volt változatokban is használják, ami a koreai LG Chem gyártótól származik, ami okosan kihasználta, hogy a szabadalom csak az USA-ban védett.

A GM és az Argonne egymástól függetlenül dolgozik a nikkel-mangán-kobalt-anyag módosításán. Sok munka szükséges azonban még, hogy az újfajta anyag autókban is bevethető legyen. „Az egy dolog, hogy itt a laborban előállítunk egy lombiknyi port és egy egész más abból egy akkumulátort kifejleszteni” - mondta Jeff Chamberlain az Argonne akkumulátor programjának vezetője.

A katód energiaűrűségének megduplázása azonban nem kétszerezi meg automatikusan az egész akkumulátor energiamennyiségét. Ahhoz, hogy ez működjön, az anód felvevőképességének is lépést kell tartania a katóddal és az elektrolit tartományt is hozzá kell igazítani, hogy mindkettő magasabb feszültségen tudjon működni. Közben a nem kívánatos kémiai reakciókat is meg kellene akadályozni… Az új anyagok stabilitása azonban már közel áll ahhoz, hogy abból egy nagy energiasűrűségű telepet lehessen gyártani.

A jelenlegi Volt akkumulátort úgy alakították ki, hogy rendelkezzen egy bizonyos tartalékkal. Ha az idő során veszít is kapacitásából, a garantált teljesítmény még megmarad. Az új telepek Chamberlain szerint már nem igényelnek ilyesmit, amivel további költségek faraghatók le.

„Ez valószínűleg a legnagyobb teljesítményű katódanyag, amit eddig láttunk. Ezért úgy gondoljuk, hogy nagyon fontos a munkát már most elkezdeni, hogy a technika minél hamarabb az utcákra kerüljön” - mondta Lauckner a GM-től. Néhány évbe biztosan beletelik, amíg kifejlesztik az új akkumulátorokat, amelyeknek legkésőbb az új Volt generációban már benne kell lenniük.

Forrás: www.heise.de/tr (Technolgy Review)

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Bemutatták az első, kizárólag fénnyel üzemelő kamerahálózatot
Új szuperszámítógépet állítanak üzembe Németországban, a SuperMUC nemcsak a legnagyobb teljesítményű berendezés lesz Európában, hanem az első a világon, amelynek hűtését vízzel oldják meg.
Az ultraérzékeny eszköz azonnal felismeri a veszélyes anyagokat
Az Osram amerikai leányvállalata kifejlesztett egy új energiatakarékos izzót, amely végre a hagyományos technológiák fényerejével is felveszi a versenyt.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?