Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Volt újratöltve

2011.02.01.
Az autóipari óriás GM egy olyan technika licencét vásárolta meg, amely megduplázhatja elektromos autói akkumulátor kapacitását.

A General Motors nemrég lerántotta a leplet arról, hogy milyen előrelépéseket tervez elektromos autói továbbfejlesztésében: a Volt és társai hamarosan kétszer akkora kapacitású és jóval kisebb méretű akkumulátor egységnek örvendhetnek. A konszern ehhez egy új elektróda anyagot licencelt az Argonne National Laboratory amerikai vállalattól. Külön érdekesség, hogy az egészet az Amerikai Energiaminisztérium finanszírozza. A technológia fémoxidok keverékén alapul és a nagy energiasűrűség mellett hosszú élettartamot is ígér.

A GM bízik benne, hogy az új technikával sikerülhet leszorítani az akkumulátorok igencsak borsos árát, amely a legnagyobb problémája a napjainkban piacra kerülő elektromos autóknak. Az Opel Ampera néven valamikor Európában is megjelenő Volt gyártása például majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy hagyományos autóé. A fő költségtényező jelenleg az akkumulátor, amely valószínűleg a jövőben is így fog maradni. Ha a telep több energiát tudna tárolni, akkor a jármű egy kisebbel is beérné, így olcsóbb is lenne. Ez a fő gondolata a General Motors fejlesztőinek: „Az energiasűrűség növelésével lehet a legtöbbet nyerni, ha erről a járműnemzetségről van szó” - mondta Jon Laucker a GM Ventures-től.

Az aktuális Volt modell egy lítium-ion akkumulátort használ lítium-mangán katóddal. Az Argonne szabadalma, amelyet most a GM lefoglalt, egy olyan katódanyagot rejt, ami lítiumból, nikkelből, mangánból és kobaltból áll. Az új katódanyagnak hála az akkumulátor magasabb feszültséggel működhet, ami nagyobb energiasűrűséget jelent, emellett több iont is tárol. A technikát részben már a jelenlegi Volt változatokban is használják, ami a koreai LG Chem gyártótól származik, ami okosan kihasználta, hogy a szabadalom csak az USA-ban védett.

A GM és az Argonne egymástól függetlenül dolgozik a nikkel-mangán-kobalt-anyag módosításán. Sok munka szükséges azonban még, hogy az újfajta anyag autókban is bevethető legyen. „Az egy dolog, hogy itt a laborban előállítunk egy lombiknyi port és egy egész más abból egy akkumulátort kifejleszteni” - mondta Jeff Chamberlain az Argonne akkumulátor programjának vezetője.

A katód energiaűrűségének megduplázása azonban nem kétszerezi meg automatikusan az egész akkumulátor energiamennyiségét. Ahhoz, hogy ez működjön, az anód felvevőképességének is lépést kell tartania a katóddal és az elektrolit tartományt is hozzá kell igazítani, hogy mindkettő magasabb feszültségen tudjon működni. Közben a nem kívánatos kémiai reakciókat is meg kellene akadályozni… Az új anyagok stabilitása azonban már közel áll ahhoz, hogy abból egy nagy energiasűrűségű telepet lehessen gyártani.

A jelenlegi Volt akkumulátort úgy alakították ki, hogy rendelkezzen egy bizonyos tartalékkal. Ha az idő során veszít is kapacitásából, a garantált teljesítmény még megmarad. Az új telepek Chamberlain szerint már nem igényelnek ilyesmit, amivel további költségek faraghatók le.

„Ez valószínűleg a legnagyobb teljesítményű katódanyag, amit eddig láttunk. Ezért úgy gondoljuk, hogy nagyon fontos a munkát már most elkezdeni, hogy a technika minél hamarabb az utcákra kerüljön” - mondta Lauckner a GM-től. Néhány évbe biztosan beletelik, amíg kifejlesztik az új akkumulátorokat, amelyeknek legkésőbb az új Volt generációban már benne kell lenniük.

Forrás: www.heise.de/tr (Technolgy Review)

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A pulzus felválthatja a számítógépes jelszavakat.
Az új kezdeményezés – a támadások kivédése helyett –&nbsp;hamis információkkal téríti el a hackereket.
Gyorsabb a hagyományosnál, és nem zavarja meg a többi rádiós eszközt.
Bemutatták az első, kizárólag fénnyel üzemelő kamerahálózatot

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?