Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Vita az első motoros repülés körül

2017.02.14.
Gustav Weißkopf repülőjének vizsgálata újabb bizonyítékkal szolgál.

Heves vita tárgyát képezi a történelem első motorizált repülése. A német repülési úttörő Gustav Weißkopf érdeme vagy inkább a Wright fivérekhez társítható? Weißkopf propellerjének, motorjának és szárnykonstrukciójának vizsgálata azt mutatja, hogy első repülőgépének nem volt elegendő tolóereje a felszálláshoz. Vajon hazudtak a korabeli sajtójelentések? A vita az első motoros repülésről megosztja a repüléssel foglalkozó történészeket.

 

Gustav Weißkopf első motorizált repülőgépének modellje (© Deutsches Museum/Hochschule Coburg)

Otto Lilienthal siklórepülésével az emberiség első alkalommal hódította meg a légteret. Nem sokkal később Lilienthal sikere további repülőgépek fejlesztésére ösztönözte a repülés pionírjait. Az Atlanti-óceán mindkét felén megindult a verseny az első motorizált repülés iránt.

Wright fivérek: fotók az első repülésről

Amerikában Wilbur és Orville Wright testvérek kifejlesztettek egy olyan légcsavaros kétfedelű repülőgépet, mellyel 1903. December 17-én 10 óra 35 perckor Orville Wright első alkalommal felszállt és 12 másodpercig a levegőben tartózkodott. A szemtanúk és fényképek által dokumentált repülés az Észak Karolinai Kitty Hawk-ban az első motoros repülésként vonult be a történelembe – legalábbis a többség megítélése szerint.

Akadnak azonban repülés történészek, akik más véleményen vannak. A Wright fivérekkel nagyjából azonos időben, az USA-ba emigrált német származású mérnök, Gustav Weißkopf hasonló motoros meghajtáson dolgozott. 1901. Augusztus 14-én hajtotta végre repülését - 2 évvel Orville Wright repülése előtt. Repülő szerkezete nagyban hasonlított Lilienthal siklórepülőjéhez, azonban gépét két propeller hajtotta meg.

 

Fotó Orville Wright első repüléséről 1903. December 17-én a Kitty Hawk strandon (©US Library of Congress)

Weißkopf: hírlapi beszámoló, mint bizonyíték

Weißkopf első repülésére hosszú ideig mindössze a korabeli helyi lap beszámolója és szemtanúk vallomása szolgált bizonyítékként – olyanoké, akiket 30 évvel később kérdeztek meg. Ebből az okból kifolyólag vonta kétségbe sok szakértő Weißkopf első repülését. Továbbá a repülési úttörő a Wright fivérekkel ellentétben repülő szerkezetét és kísérleteit alig dokumentálta, illetve ellentmondásos nyilatkozatokat adott sikeréről.

2014-ben John Brown a Smithsonian Nemzetközi Repülési és Űrhajózási Múzeum repülési történésze két további korabeli cikket talált egy másik helyi újságban. A kutatások adatai alapján 1901 végére világszerte mindösszesen 274 újságcikk jelent meg Weißkopf első motoros repüléséről. Fénykép alapú bizonyíték azonban nem létezik.

1998-ban ugyan sikerült Weißkopf gépének másolatát a levegőbe emelni, azonban ennek az állítólagos bizonyítéknak van egy bökkenője: a motorról alig maradt fent információ, ezért a másolat egy modern motort és másfajta légcsavart tartalmazott. A szakértők véleménye szerint a meglévő bizonyítékok alapján kevés érv szól a mellett, hogy 1901-ben valóban repült Weißkopf motorizált repülőgépe.

Tolóerő és propeller teszt alatt

Azóta a vita még tovább erősödött és megosztja a Washington-i Nemzetközi Repülési és Űrhajózási Múzeum szakértőit. Annak érdekében, hogy több információ álljon rendelkezésre, a német Múzeum és a Coburg Műszaki Egyetem szakértői még egyszer részletesen megvizsgálták Weißkopf repülő szerkezetét.

1901-es sajtójelentések adatai és egy Weißkopf eredeti repülőgépéhez hű légcsavar másolat alapján Philipp Epple és Peter Hanickel kiszámolták a motor és légcsavar teljesítményét. Mindebből meghatározták, hogy elegendő felhajtóerőt biztosított-e a felszálláshoz az adott légcsavar 650 és 750 közötti körülfordulása percenként.

 

Áramlástani szimuláció Weißkopf első gépének légcsavarjáról (©Hochschule Coburg)

„Repülésre alkalmatlan”

Az eredmény: Weißkopf propellere nem biztosította a szükséges tolóerőt ahhoz, hogy a gépe a magasba emelkedjen. „A számok fizikailag instabilak”, magyarázza Epple. Mindezt áramlástani szimulációval is bizonyították. A számítás azt is eredményezte, hogy Weißkopf konstrukciója ezzel a propellerrel repülésre alkalmatlan volt.

Az aerodinamikai vizsgálat hasonló eredményekre jutott. Weißkopf repülőgépének szárnyai Otto Lilienthal siklójára vezethetők vissza. Ezzel ellentétben Weißkopf lemondott arról, hogy szárnyait kereszttartókkal erősítse meg. A szakértők szerint végeredményképp induláskor a szárnyaknak össze kellett hajolniuk, ezzel rontva az aerodinamikán.

Az eredmények technikai oldalról cáfolják Gustav Weißkopf első motoros repülését. Ennek ellenére az, hogy valamilyen módon mégis csak sikerülhetett neki a repülés és a sajtó mindezt hogyan kommunikálta, továbbra is kérdés marad. Teljesítménye azonban repülési úttörőként vitathatatlan. „A légi közlekedés előbbre jutásában nagyban közreműködött”, nyilatkozza Epple.

 

 

Forrás: www.scinexx.de

 

 

Virág Dávid

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Otto Lilienthal siklórepülőjének rekonstrukciója segíthet tisztázni a repülés úttörőjének halálát.
A repülőt csak üzemanyagcellák és akkumulátorok hajtják meg.
Egy új numerikus modellel sikeresen szimulálták a homokkőhöz hasonló porózus anyagok mechanikáját.
A Boeing lerántotta a leplet hidrogén meghajtású pilóta nélküli repülőgépéről

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?

Építőmérnök állások

Környezetmérnök állások

Vegyészmérnök állások