Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Szenzoros vitorlázás

2012.07.31.
A versenyvitorlások gyártói kifinomult érzékelő technikával próbálják meg leelőzni a konkurenciát

Hogy lehet olyan jachtokat építeni, amelyek gyorsabbak a szélnél, de mégis annyira erősek, hogy a nyílt tenger barátságtalan környezetét is kibírják? A Fraunhofer Információtechnika Intézet (HHI) új szenzorrendszere segíthet a gyenge pontokat időben felfedezni és a kapitányt riasztani, ha a hajó elérte a terhelési határt. A goslari intézet száloptikai érzékelő rendszerek projektcsoportja Wolfgang Schade vezetésével kifejlesztett egy üvegszálas szenzort, amellyel mérhető, hogy mekkora erő hat a hajótestekre, az árbocokra és a vitorlákra.



A vitorlára ható erők méréséhez a kutatók egy üvegszálszenzorokból álló hálót vetettek be (Kép: Fh. -HHI)

Igazából a technikát szélerőművek felügyeletére fejlesztették ki, ahol a rotorlapátoknak és kábelek nagy terheléseket kell elviselniük. „A száloptikai érzékelőkkel a rétegleválásokat és repedéseket még korai stádiumban tudjuk detektálni – jóval mielőtt törések vagy üzemzavarok fellépnének” – magyarázta Schade. „Az embernek csak egy üvegszálas kábelre van szüksége. Ebbe szenzorok tucatjait lehet integrálni” – tette hozzá. Az új technika magját ún. szál-Bragg-hálók, mikroszkopikus struktúrák adják, amelyeket a törési index megváltoztatására meghatározott távolságban az üvegszálba építenek. A kábelen átszáguldó fény visszaverődik ezekről a rácspontokról. A visszavert fény hullámhossza arányos a mikroszkopikus struktúrák távolságával: az üvegszál minden nyúlása vagy zsugorodása megváltoztatja a hullámhosszt. A reflexióspektrum gyors és olcsó méréséhez a kutatók kifejlesztettek egy mini – mindössze egy chipből álló - spektrométert, amely a fényt frekvenciáira bontja. A frekvenciaspektrum vizsgálatával a szakértők következtetéseket tudnak levonni az üvegszálra ható erőkről.

Az ötlet, hogy a mérési technikát jachtokba is be lehetne építeni 2010 őszén, egy vitorlázás alkalmával jutott Schade eszébe: „A vitorlázásnál arra megy ki a játék, hogy a szelet optimálisan használjuk ki és, hogy a lehető leggyorsabbak legyünk, mialatt meg kell akadályozni, hogy túllépjük a hajó terhelhetőségét. A száloptikai érzékelők segíthetnek a hajótestre, árbocra és vitorlára ható erők valós idejű meghatározásában az út alatt” – mondta. Néhány hónappal később Schade be is tudta bizonyítani, hogy a szenzorok alkalmasak arra, hogy a vitorlássportot előre mozdítsák. A düsseldorfi hajókiállításon megismerkedett Jens Nickellel, a Stade vitorlagyár főnökével. Nickel műhelyében a vászongyártó Dimension Polyant-tal együttműködésben egy fővitorlát és egy orrvitorlát láttak el üvegszálból készült pókhálóval, amely 45 mérési pontot tartalmazott, majd utána egy vitorlázás alkalmával ki is próbálták. „A vitorlacsúcsnál a húzófeszültség nagyobb volt, mint amit eddig feltételeztünk. A vitorla alsó és hátsó végén azonban alacsonyabb, mint gondoltuk” – így Nickel. A Stade vitorlagyár az adatokat rögtön felhasználta a vitorláik optimálására. A nagy terhelésnek kitett területeket megerősítették, a kevésbé terhelt zónákban pedig könnyebb anyagokat építettek be a vitorlakészítők.

Következő lépésben Schade és csapata a mérési technikát alkalmassá szeretné tenni arra, hogy versenyeken is bevethető legyen. „Most vitorlaléceket láttunk el száloptikás érzékelőkkel, amely a sportolóknak segíthet abban, hogy megtalálják az optimális trimmelést, azt a vitorla beállítást, amelynél a hajó adott szél- és hullámviszonyok mellett a leggyorsabban halad” – mondta Schade. A száloptikai érzékelők és a hozzá kapcsolódó cigarettás doboz méretű mérőrendszer, amely az LED-fényforrásokat, a spektrométert és az elektronikát tartalmazza reprodukálható értékeket szállít, amelyek azt jelzik, hogy melyik területen uralkodik túl sok vagy túl kevés nyomás vagy, hogy hogyan mozdulnak el a terhelési zónák, ha a vitorlakötelet jobban megfeszítjük. A szenzorrendszer eredményeinek a fedélzeten mindenütt lehívhatónak kell lenniük, amelyez Schade csapata már kis is fejlesztett egy okostelefon alkalmazást. A rendszer NextSailSystem néven hamarosan a piacra kerül.

Forrás: www.pro-physik.de

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a kérdés megválaszolásának megkönnyítése érdekében a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség (FIFA) a jövőben a technika segítségére is számít.
Az ultraérzékeny eszköz azonnal felismeri a veszélyes anyagokat
Az Osram amerikai leányvállalata kifejlesztett egy új energiatakarékos izzót, amely végre a hagyományos technológiák fényerejével is felveszi a versenyt.
Egy német kutatók által fejlesztett apró projektor prototípus tiszta és éles képet jelenít meg és vesz fel még napsütésben is

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?