Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Szenzoros vitorlázás

2012.07.31.
A versenyvitorlások gyártói kifinomult érzékelő technikával próbálják meg leelőzni a konkurenciát

Hogy lehet olyan jachtokat építeni, amelyek gyorsabbak a szélnél, de mégis annyira erősek, hogy a nyílt tenger barátságtalan környezetét is kibírják? A Fraunhofer Információtechnika Intézet (HHI) új szenzorrendszere segíthet a gyenge pontokat időben felfedezni és a kapitányt riasztani, ha a hajó elérte a terhelési határt. A goslari intézet száloptikai érzékelő rendszerek projektcsoportja Wolfgang Schade vezetésével kifejlesztett egy üvegszálas szenzort, amellyel mérhető, hogy mekkora erő hat a hajótestekre, az árbocokra és a vitorlákra.



A vitorlára ható erők méréséhez a kutatók egy üvegszálszenzorokból álló hálót vetettek be (Kép: Fh. -HHI)

Igazából a technikát szélerőművek felügyeletére fejlesztették ki, ahol a rotorlapátoknak és kábelek nagy terheléseket kell elviselniük. „A száloptikai érzékelőkkel a rétegleválásokat és repedéseket még korai stádiumban tudjuk detektálni – jóval mielőtt törések vagy üzemzavarok fellépnének” – magyarázta Schade. „Az embernek csak egy üvegszálas kábelre van szüksége. Ebbe szenzorok tucatjait lehet integrálni” – tette hozzá. Az új technika magját ún. szál-Bragg-hálók, mikroszkopikus struktúrák adják, amelyeket a törési index megváltoztatására meghatározott távolságban az üvegszálba építenek. A kábelen átszáguldó fény visszaverődik ezekről a rácspontokról. A visszavert fény hullámhossza arányos a mikroszkopikus struktúrák távolságával: az üvegszál minden nyúlása vagy zsugorodása megváltoztatja a hullámhosszt. A reflexióspektrum gyors és olcsó méréséhez a kutatók kifejlesztettek egy mini – mindössze egy chipből álló - spektrométert, amely a fényt frekvenciáira bontja. A frekvenciaspektrum vizsgálatával a szakértők következtetéseket tudnak levonni az üvegszálra ható erőkről.

Az ötlet, hogy a mérési technikát jachtokba is be lehetne építeni 2010 őszén, egy vitorlázás alkalmával jutott Schade eszébe: „A vitorlázásnál arra megy ki a játék, hogy a szelet optimálisan használjuk ki és, hogy a lehető leggyorsabbak legyünk, mialatt meg kell akadályozni, hogy túllépjük a hajó terhelhetőségét. A száloptikai érzékelők segíthetnek a hajótestre, árbocra és vitorlára ható erők valós idejű meghatározásában az út alatt” – mondta. Néhány hónappal később Schade be is tudta bizonyítani, hogy a szenzorok alkalmasak arra, hogy a vitorlássportot előre mozdítsák. A düsseldorfi hajókiállításon megismerkedett Jens Nickellel, a Stade vitorlagyár főnökével. Nickel műhelyében a vászongyártó Dimension Polyant-tal együttműködésben egy fővitorlát és egy orrvitorlát láttak el üvegszálból készült pókhálóval, amely 45 mérési pontot tartalmazott, majd utána egy vitorlázás alkalmával ki is próbálták. „A vitorlacsúcsnál a húzófeszültség nagyobb volt, mint amit eddig feltételeztünk. A vitorla alsó és hátsó végén azonban alacsonyabb, mint gondoltuk” – így Nickel. A Stade vitorlagyár az adatokat rögtön felhasználta a vitorláik optimálására. A nagy terhelésnek kitett területeket megerősítették, a kevésbé terhelt zónákban pedig könnyebb anyagokat építettek be a vitorlakészítők.

Következő lépésben Schade és csapata a mérési technikát alkalmassá szeretné tenni arra, hogy versenyeken is bevethető legyen. „Most vitorlaléceket láttunk el száloptikás érzékelőkkel, amely a sportolóknak segíthet abban, hogy megtalálják az optimális trimmelést, azt a vitorla beállítást, amelynél a hajó adott szél- és hullámviszonyok mellett a leggyorsabban halad” – mondta Schade. A száloptikai érzékelők és a hozzá kapcsolódó cigarettás doboz méretű mérőrendszer, amely az LED-fényforrásokat, a spektrométert és az elektronikát tartalmazza reprodukálható értékeket szállít, amelyek azt jelzik, hogy melyik területen uralkodik túl sok vagy túl kevés nyomás vagy, hogy hogyan mozdulnak el a terhelési zónák, ha a vitorlakötelet jobban megfeszítjük. A szenzorrendszer eredményeinek a fedélzeten mindenütt lehívhatónak kell lenniük, amelyez Schade csapata már kis is fejlesztett egy okostelefon alkalmazást. A rendszer NextSailSystem néven hamarosan a piacra kerül.

Forrás: www.pro-physik.de

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a kérdés megválaszolásának megkönnyítése érdekében a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség (FIFA) a jövőben a technika segítségére is számít.
Az ultraérzékeny eszköz azonnal felismeri a veszélyes anyagokat
Az Osram amerikai leányvállalata kifejlesztett egy új energiatakarékos izzót, amely végre a hagyományos technológiák fényerejével is felveszi a versenyt.
Egy német kutatók által fejlesztett apró projektor prototípus tiszta és éles képet jelenít meg és vesz fel még napsütésben is

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?