Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Szélenergia tárolása forró kövekkel

2017.04.25.
A hamburgi kísérleti projekt célja a hatékony köztes tárolás.

2016. december 1-jén megmutatkozott, hogy egy viharciklonnak pozitív hatása is lehet. A „Theresa” vihar gondoskodott arról, hogy Németországban országszerte ideiglenesen több mint 31000 MW szélenergiát tápláltak a hálózatba. Mivel szélcsendes napokon a megtermelt mennyiség ettől jelentősen eltér, fluktuáció lép fel, amelyet ki kell egyenlíteni a hálózat stabilitásának biztosítása érdekében. Ezért egyre fontosabbak lesznek a tárolási technológiák.

A Future Energy Solutions (röviden FES) egy új energiatárolási megoldás, amelyet a Siemens fejleszt a Hamburg-harburgi Műszaki Egyetemmel és a Hamburg Energie energiaszolgáltatóval közösen, a német gazdasági minisztérium által támogatott „Future Energy Systems” projekt keretében. A Hamburgban telepített kísérleti energiatároló létesítmény a szélenergiát több órán át, legfeljebb egy napig képes tárolni. Egy ilyen létesítménnyel megoldható a szélerőművek által termelt energia költséghatékony köztes tárolásának problémája, amennyiben az energiára nincs szükség a hálózatban, vagy túlterhelés miatt nem lehet elszállítani.

A létesítményben a felesleges szélenergiát hővé alakítják, amit egy szigetelőköpennyel védett kőrakásba vezetnek. Ennek során a kövek 600 °C feletti hőmérsékletre hevülnek. Ha szükség lesz a tárolt energiára, légáramot engednek a kövekre, amely felmelegszik és egy gőzkört működtet, ami egy generátort hajt meg. Így újra áram keletkezik. A terméskövekből álló egyszerű felépítés költséghatékony, és különösen gazdaságos megoldássá teszi a hőtárolót. Ideális kiegészítése lehet a már meglévő tárolási technológiáknak az energiafordulat jegyében.

A Siemens mérnökei 2016 óta vizsgálják egy erlangeni kísérleti létesítményben a kőrakáson belül lezajló hőszállítás folyamatát. „A hőtároló a hamburgi létesítmény szíve” – nyilatkozta Vladimir Danov, a projekt vezetője. „Hatékonyságának növeléséhez és ahhoz, hogy a létesítményt erőművi léptékben is meg lehessen építeni, különösen fontos, hogy megértsük a tárolóban lezajló hőszállítási jelenségeket.” Danovot és csapatát elsősorban az áramlás- és hőeloszlás, ezek ingadozása, valamint az energiatároló veszteségei érdeklik. Minél pontosabban tudják ugyanis követni a hőszállítást a kőrakásban, annál jobban lehet a hőtárolót az egész létesítmény követelményeihez igazítani.

A mintegy 5 m hosszú létesítmény egy konténerbe van beépítve. Tesztcélokra kövek helyett kerámiagolyók vannak a tárolóban – közel 13000 darab. „Előnyük, hogy mindegyiknek azonos a mérete és alakja, így könnyebben kiszámítható a hőszállítás és a kőrakásban lezajló folyamatok” – magyarázta Danov. „Kerámiagolyókat azonban csak a jelenlegi tesztfázisban alkalmazunk. A következő lépésben terméskövekkel töltjük fel a tárolót, hogy megvizsgáljuk, milyen hatással vannak a szabálytalan formák és az eltérő anyagok a hőszállításra.” Az ipari méretekben történő alkalmazáshoz a kerámiagolyók nem jöhetnek szóba, mivel túl drágák. A kutatók jelenleg még keresik az ideális kőzetet, de már azonosítottak néhány jelöltet. Annyi bizonyos, hogy minél nagyobb a kövek hőstabilitása, annál hosszabb élettartamú és hatékonyabb a tároló.

Akár kerámiagolyókat, akár köveket használnak, a nagy kihívást a rakásban lezajló hőszállítási folyamatok megfigyelése jelenti. Hogy lehetőleg részletes adatokat kapjanak, a kutatók közel 50 termoelemet építettek be a tárolóba. Ezek a kőrakás különböző pontjain mérik a hőmérsékletet. Emellett a kutatók a tároló belsejében fellépő levegő-térfogatáramot, valamint nyomásveszteséget is figyelik. „Felismeréseink hozzájárulnak ahhoz, hogy a koncepciót a jövőben nagyobb léptékben is megvalósítsuk” – nyilatkozta Jochen Schäfer, a Distributed Energy Systems and Heat Conversion (Elosztott villamosenergia-rendszerek és hőátalakítás) kutatócsoport vezetője.

Először azonban az a céljuk, hogy egy, a rakásban tárolt hőt hasznosító áramtermelő létesítményt építsenek. Jelenleg ez a rész még hiányzik a hamburgi és erlangeni prototípusoknál, mivel mindeddig a kőrakásban zajló hőszállításra fókuszáltak. A tervek szerint 2018 elején a hamburg-altenwerderi Trimet alumíniumkohó területén épül meg egy olyan létesítmény, amely tárolóból és erőműből fog állni. Hatásfokuk 25% lesz. Egy ipari méretű, több mint 100 MW teljesítményű létesítmény hatásfoka akár az 50%-ot is elérheti. Ezzel a tároló az energiafordulat fontos eleme lenne.  

 

 

 

A szélenergiával felhevítik a kőrakást, amíg az izzani nem kezd. Szükség esetén a kövek egy gőzkazánnak adják át a hőt, amely segítségével egy generátort hajtanak meg. (Kép: © Siemens)

 

 

 

Forrás: www.pro-physik.de

 

Garamvölgyi Ágnes

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Egy 50 kW-os kisüzemi szélerőművet fejleszt ki a Lakics Gépgyártó Kft. a Pécsi Tudományegyetem.
Gigantikus akkut építenek Németországban.
A parasailing sporttal már nem csak tengerparti vakációnkon találkozhatunk. Hamarosan megkezdi első kereskedelmi útját az első parafoil-ernyővel felszerelt teherszállító hajó.
Dr. Györgyi Viktor kifejlesztette a függőleges tengelyű szélerőművet, ami az alternatív energiatermelés piacát forradalmasíthatja.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?

Közlekedésmérnök állások