Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Súlyos téma III.

2010.07.26.
Lézeres ragasztás - Gyártástechnológia kerestetik a tömegtermeléshez

A szálas polimer technológia kiválóan alkalmazható a repülőgépgyártás, az autógyártás és a szélerőművek gyártása során. Van azonban egy eddig nem említett hátránya: megmunkálása komplikált és költséges, hiszen ahhoz javarészt még mindig szükség van a kézi erő nagyarányú alkalmazására. Ezért fáradoznak a kutatók oly sokat a gyártás automatizálásán.

A Fraunhofer Intézet Gyártástechnológia laboratóriumának kutatói kifejlesztettek egy eljárást, mellyel az előállítás teljes mértékben automatizálttá tehető: a szénszálakat kilométeres hosszúságú, termoplasztikus polimerekbe integrált kötegekké alakítják. A szalagokat több rétegben egymásra halmozzák, majd lézerrel megolvasztják és préseléssel kompakt struktúrává alakítják. Így stabil komponensek állíthatók elő.

Hogy a szálerősített műanyagból készült alkatrészek terhelhető, a majdani használathoz legmegfelelőbb kötését kialakítsák, optimalizált, üzemi ragasztási technológiák szükségesek. Eddig a szálerősített műanyagok illesztését leginkább filmragasztókkal vagy hőre keményedő ragasztókkal oldották meg. Az autoklávban a kötések nyomás és hő hatására megkeményednek. Problémát jelent azonban, hogy az autoklávok mérete határos: teljes repülőgépszárnyak nem férnek bele. A Fraunhofer Intézet Gyártástechnológia és Alkalmazott Anyagkutatási Laboratóriumának munkatársai azonban olyan ragasztót állítottak elő, mely már alacsonyabb hőmérsékleten is megkeményedik, így feleslegessé teszi az autoklávok alkalmazását és a nagyobb alkatrészek kezeléséhez is megfelelő megoldást biztosít.

lezeres ragasztas

A szálerősített anyagból készült elemek lézerrel is ragaszthatók: ha egy infravörös fényt kibocsátó lézerrel az anyagok felületét megolvasztjuk, a részelemek összepréselésével különösen stabil kötés alakítható ki. Ezt az új technológiát, mely az üveg- és szénszálas műanyagok megmunkálásához egyaránt használható, a Fraunhofer Lézertechnológia Laboratóriumában fejlesztették.

A kevert anyagok könnyebbé teszik az autókat

Az anyagok megfelelő kombinációja a súlycsökkenés mellett jelentős stabilitásnövekedést eredményez. Amíg az autógyártásban a tömegtermelés szintjén elterjednek a szálerősített kompozitok, sok víz fog lefolyni a Dunán. Addig is az autógyártók egy intelligens anyagkeverékkel oldják meg a tömegcsökkentést. A SuperLightCar nevet viselő uniós projektben, kutatók és ipar szorosan együttműködve olyan karosszériát fejlesztett, mely egyharmadával könnyebb a ma alkalmazásban lévő technológiával előállíthatónál. A tudósok – nem meglepő módon - valamennyi karosszériaelem előállításához olyan anyagot választottak, mellyel a lehető legnagyobb súlycsökkentés mellett még éppen meg lehet felelni az adott terhelési követelményeknek. A célkitűzés egy vas, alumínium, magnézium és szálerősített kompozitok keverékéből álló karosszériát eredményezett.

toyota venza

Hasonló elképzelésen alapul a Lotus legújabb technológiája is. Tavasszal bemutattak egy könnyűépítésű tanulmányt, mellyel a Toyota Venza mintájára demonstrálták, hogyan csökkenthető a karosszéria súlya 38 százalékkal. Így a karosszériához 37 százalék alumíniumot, 30 százalék magnéziumot, 21 százalék szálerősített műanyagot és 7 százalék nagyszilárdságú acélt használtak fel. Ezzel az átlagfogyasztást 23 százalékkal sikerült csökkenteniük.

A ragasztásnak köszönhetően tehát új anyagkombinációk beépítésére is lehetőség van. A „tarka” elemek, vagyis több anyag egymáshoz illesztésének megvalósítása azonban csak a legmodernebb ragasztási technológiákkal lehetséges. Olyan eljárásokkal, melyekkel elérhető az üveg és az acél, az alumínium és a magnézium, vagy a szálerősített kompozitok és a fém közötti stabil kapcsolat létrejötte. Ezek a technikák ugyanakkor olyan további funkciók integrálására is lehetőséget biztosítanak, mint a rezgéscsillapítás, az elektromos izoláció vagy a korrózióvédelem.

A rugalmas illesztési technika azon túl, hogy kitűnően alkalmazható mechanikus kötési eljárások mellett - mint például a csavarozás, a szegecselés, vagy a ponthegesztés - a járművek merevségét is jelentősen növeli. A ponthegesztést a ragasztással kombinálva pedig – tesztek során, oldalütközés hatására – 25 százalékkal csökkent a B-oszlop deformálódása a referenciákhoz viszonyítva.
 

Forrás: www.scinexx.de 

Varga Balázs

Cikk értékelése: 
Szerző: Varga Balázs

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Egyszerű megoldás ragasztáshoz és tömítéshez
Svéd nők által lett a láthatatlan kerékpáros bukósisak kifejlesztve.
Fraunhofer kutatók megreformálták a tükröződésmentes tárgyak gyártási eljárását
Új kompozit anyagok teszik könnyebbé és energiatakarékosabbá autóinkat

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?