Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Súlyos téma – első rész

2010.07.12.
Új kompozit anyagok teszik könnyebbé és energiatakarékosabbá autóinkat

Nemcsak a modellek figyelnek oda minden grammra. Autógyárak, repülőgép gyártók, az ipar valamennyi szereplője akkurátusan figyeli, vizsgálja termékei súlyadatait. Minél kevesebbet mutat a mérleg, annál jobb fogyasztási értékkel és károsanyag kibocsátással számolhatnak tervezők és felhasználók egyaránt.

A kompozit anyagok rendkívül tág teret biztosítanak a könnyűépítéshez. Ám míg egy anyag nagy szériában is bevethetővé válik, számos kísérleti és fejlesztési munkaórának kell eltelnie. Ki kell alakítani a kedvező feltételek mellett folytatható sorozatgyártás részleteit éppúgy, mint az előállítandó részegységek egységes vizsgálati eljárásait. Mivel ezek folyamatosan változnak, fejlődnek, a Fraunhofer Társaság 14 intézete közösen – egy platformba tömörülve - vizsgálja a könnyűépítés technológiáját és annak jövőjét.

Fogyókúra autóknak – könnyűépítés az energiatakarékosságért

Napjaink középkategóriás autói hozzávetőlegesen 1,2 - 1,5 tonnát nyomnak. Hiszen a légzsákok, a blokkolásgátló, a parkolás-segítő asszisztens, az elektromos ablakemelők, a klímaberendezés és a szervokormány nemcsak a biztonságot és a komfortot növelik. Összehasonlításképpen a 70-es években egy megegyező kategóriájú autó átlagosan 700-900 kg súlyú volt. Ám minél nehezebb egy autó, annál többet fogyaszt és annál több károsanyaggal terheli a környezetet.   
Az autófogyókúra tehát vezetőnek és környezetének egyaránt hasznos procedúra: 100 kg leadásával – típustól és vezetési stílustól függően – 0,3 – 0,6 liter üzemanyag megspórolása érhető el. Ez kilométerenként 7-12 grammal kevesebb széndioxid levegőbe eregetését jelenti. E két kiemelten fontos tényezőn túl a diétának további kedvező hatásai is vannak: például jobb gyorsulás és stabilabb útfekvés a kanyarban. 

„A megfogyatkozó energiaforrások és az egyre növekvő környezettudatosság korában a könnyűépítés a jövő egyik legfontosabb technológiája.” – hangsúlyozza Holger Hanselka professzor, a Fraunhofer Társaság frissen alakult platformjának szóvivője. „Az általunk létrehozott szövetségben a társaság 14 intézete egyesíti ismereteit és dolgozik új anyagok, új kompozitok, új gyártási- és illesztési technológiák, valamint új konstrukciók és vizsgálati módszerek kifejlesztésén.”

„A könnyűépítés a szerkezeti elemek olyan irányú súlycsökkentését jelenti, mellyel a szükséges merevség, dinamikai stabilitás és szilárdság tökéletesen elérhető. A hibrid anyagok tervezése során ennek megfelelően kiemelten ügyelni kell arra, hogy a megfelelő anyagot a megfelelő helyen alkalmazzuk. Az intézetek összefogásának célja a fejlesztési folyamatok teljeskörű vizsgálata – az anyagszerkezet-és termékfejlesztéstől a szerkezeti elemek szériagyártásán át a késztermék végső ellenőrzéséig és piaci bevezetéséig.”

Karbontréning – az alumíniumtól a szénszálas technológiákig

Súlycsökkentést az optimálisan kiválasztott alacsony tömegű anyagok felhasználásával lehet kivitelezni. Az autógyártók az elmúlt években leginkább az alumínium alkalmazását preferálták. Míg 2000-ben átlagosan 100 kg-ot építettek be alumíniumból egy autóba, ez az érték mára meghaladja a 140 kg-ot. Az alumíniumnál még könnyebb a magnézium, ám egyes tulajdonságai hátráltatják alkalmazását: bár könnyű, kevéssé terhelhető és különösen gyorsan korrodálódik.

kompozitok_a_probapadon

Különösen könnyűek, ugyanakkor nagy stabilitással bírnak a kompozit műanyagok. Ezek üveg, szén vagy más anyagszálakból épülnek fel és ún. műanyag mátrixba ágyazódnak. A szálak helyzetét és rétegszámát az igények határozzák meg, vagyis az anyag tulajdonságait a tervezett felhasználási területéhez lehet hangolni. Még több lehetőség rejlik a polimer kompozitok erősítő anyagaiban, melyek nagyjából 60 százalékkal könnyebbek a vasnál és 30 százalékkal az alumíniumnál, ugyanakkor nem rozsdásodnak és magas rugalmassági modulussal rendelkeznek.

A repülőgépgyártás már elképzelhetetlen a nagyteljesítményű műanyagok nélkül. Jó példa erre az Airbus A380, melynek tömegét 20 százalékban ilyen anyagok alkotják. Gőzerővel dolgozik új fejlesztésén a Boeing is: a gép szerkezetének túlnyomó részét szén-és üvegszálas anyagok teszik majd ki - de már a bemutatott 787-es is legalább 20 százalékkal könnyebb, mint kategóriatársai. De a Forma 1-es mérnökök is évek óta kompozitok alkalmazásával terveznek és fejlesztenek. A versenyautó – a motor, a kerékfelfüggesztés és a hajtás kivételével –, de még a versenyzők bukósisakja is szinte kizárólag szénszálas műanyagból készül.

Drealiner_repulogep

A ismeretek folyamatos bővülésének és a technika fejlődésének köszönhetően a személyautók szériagyártásába is rövidesen meg kell érkezzen az új korszak. A Mercedes már évekkel ezelőtt szénszálas műanyagból építette az SLR McLaren-t: az alumíniumból készült frontrésztől eltekintve a teljes karosszéria a jövő anyagait kölcsönözte. Nem gondolkodik eltérően a nagy rivális bajor gyártó sem: a BMW az SGL-el, a világ egyik legnagyobb szénszálas termékeket előállító vállalatával épít közös karbon-gyárat - majdan ott előállított komponensek a BMW elektromos autóiba kerülhetnek.

A Lamborghini már a 80-as évektől használ szénszálas műanyagokat. A Gallardoban pedig többek között a hátsó légterelő, a lökhárítók, illetve az alaplemez egyes részei készültek könnyű elemekből. Az olasz-német gyártó sem tétlenkedik: a Boeinggel végez közös kutatást a szénszálas konstrukciókban rejlő lehetőségek feltérképezésére.

A cikk a következő számban folytatódik…

Forrás: www.scinexx.de

Cikk értékelése: 
Szerző: Varga Balázs

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Svéd nők által lett a láthatatlan kerékpáros bukósisak kifejlesztve.
Egyszerű megoldás ragasztáshoz és tömítéshez
Fraunhofer kutatók megreformálták a tükröződésmentes tárgyak gyártási eljárását
Hogyan is mérjünk erőt két alkatrész között egy összeszerelt gépben anélkül, hogy megfúrnánk az összeállítás alkatrészeit?

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?