Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 02. 22. - 13:12Majjomkácska

Eltelt 7 év, és semmi sem lett a projektből. 

2017. 01. 25. - 14:54Ainu

Ide rosszul került, az eredeti szöveg (amit valamiért sosem linkelnek itt pontosan) szerint "extremely low temperature of about 1 degree above absolute zero". Magyarul fordítási hiba. (Ilyenek, sajnos, gyakrabban előfordulnak itt.)

2017. 01. 25. - 10:52Tylla

Most tényleg az van leírva a cikkbe amit olvastam:

"lehűtik az antiprotonokat az abszolút nulla alá egy fokkal"

Én emlékszem rosszul tanulmányaimra és/vagy ez valamilyen új tudományos áttörés eredménye? :)

Rezgéscsillapító rácsszerkezet

2016.08.16.
A 3D nyomtatással készült rezgéscsillapító akár teherhordó szerkezetként is használható.

A különböző gépek, járművek és repülőgépek gyártása során a mérnökök minél inkább törekednek a rezgések csillapítására. Az autók motorjának vagy a helikopterek propellerének rezgése könnyen kellemetlenné és hangossá teheti az utazást, ezzel jelentősen rontva az utazók komfortérzetét. A Zürichi Műszaki Főiskola (ETH) kutatói kifejlesztettek egy olyan háromdimenziós rácsszerkezetet, ami tovább szélesíti a rezgéscsillapítás lehetőségeit.

A Chiara Daraio vezetésével dolgozó kutatócsoport 3D nyomtatás segítségével készítette el a műanyag szerkezetet. Az egymástól mintegy 3,5 mm távolságra lévő rácsok hálózatába acél kockákat ágyaztak, amelyek rezonátorként működnek. A szerkezet egyik végéből elinduló rezgések így nem terjednek végig az egész hálózaton, hanem az acél kockák és a belső műanyag rácsok felfogják azokat, a szerkezet másik vége már nem mozdul meg – magyarázta Kathryn Matlack, a csapat egyik tagja.

 

3D nyomtatás közben az alátámasztott, félkész rácsszerkezet (Forrás: K. H. Matlack és társai, ETH Zürich)

 

Az elkészült rácsszerkezet nyomtatás után, középen a beágyazott rezonátor kockákkal (Forrás: K. H. Matlack és társai, ETH Zürich)

A járművekben, gépekben és háztartási berendezésekben keletkező rezgéseket eddig speciális, többnyire lágy anyagokkal fogták fel. A rezgéscsillapító szerkezet újszerűsége a merevségében rejlik, ugyanis ez egyidejűleg teherhordó szerkezetként is működhet, így jobban felhasználható a gépgyártásban.

Az új szerkezet másik nagy előnye a lágy rezgéscsillapító anyagokkal szemben, hogy a rezgések jóval szélesebb spektrumát képes felfogni. Különösen a viszonylag lassú rezgések esetében mutat jobb eredményeket. Daraio elmondta, hogy a geometriai tulajdonságokat úgy határozták meg, hogy az képes legyen elnyelni akár a néhány száz, akár a néhány tízezer Hertz frekvenciájú rezgéseket. Ez a tartomány magában foglalja az akusztikusan érzékelhető rezgéseket is – amik a kellemetlen zajt okozzák, és csökkentik a gépek hatásfokát.

Elméletileg egy ilyen szerkezet műanyag helyett alumíniumból vagy más könnyűfémből is megépíthető lenne – tette hozzá Matlack. A lényeg az, hogy egy könnyű rácsszerkezetbe egy nagy tömegsűrűségű rezonátort kell ágyazni. A két anyag geometriai tulajdonságait pedig mindig a várható rezgés figyelembe vételével kell egymással összehangoltan kialakítani.

Matlack elmondta, hogy a rezgéscsillapító lényegében már készen áll a műszaki felhasználásra, azonban a gyártási technika határokat szab neki. A 3D nyomtatás elsősorban kisszériás gyártás esetén használható jól, a hagyományos gyártási módnál pedig az anyagtulajdonságokban jelentkeznek hátrányok, például a terhelhetőséget illetően. Mihelyt azonban a 3D nyomtatási technológia alkalmassá válik ipari alkalmazásra, a szélesebb körű elterjedésnek semmi nem áll majd útjában. Egy potenciális felhasználási terület például a szélerőművek rotorjainak gyártása lehetne, ahol a rezgések csökkentésével növelni lehetne a hatásfokot. De ezenkívül az autó- és repülőgépgyártás, valamint az űrhajózás területén is elképzelhető a megjelenése.

 

 

Forrás: www.pro-physik.de

 

Csulikné Bengery Zsófia

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Prototípus demonstrálja az ultrakompakt terahertz gyorsító kivitelezhetőségét.
Küllő nélküli agymotort tervezett a BME-s csapat.
Az intelligens tárgyak a rádióhullámok segítségével adatokat közvetítenek.
A 3D nyomtatás és a szálerősítéses technológia kombinációjával nagyobb rugalmasság érhető el a nagy terhelésű, robosztus szerkezeti elemek gyártásában.

Friss hírek

A Suzuki megkezdte Magyarországon az új Swift modell értékesítését, amelyet elődjével ellentétben már nem Esztergomban gyártanak, hanem importból érkezik, az indiai Sagarában készül.