Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Repülőgép technológia szélturbináknak

2010.02.08.
Az eredetileg a repülőgépszárnyak felhajtóerejének növelésére kifejlesztett technológia segítségével hamarosan olcsóbbá válhat a szélenergiából termelt elektromos áram.

A cirkuláció vezérlés aerodinamikai technológia segítségével a szélturbinák nagyobb teljesítményt tudnak elérni ugyanakkora szélsebesség esetén, mint a jelenlegi berendezések.

A kutatást, amelynek célja, hogy adaptálják a technológiát a szélturbina lapátokhoz, a kaliforniai Pax Streamline vállalat vezeti a Georgia Technológia Kutató Intézettel (Georgia Tech Research Institute - GTRI) együttműködésben. A két éves projektet 3 millió dollárral támogatja az Amerikai Kutatási Projektügynökség energia tagozata. A tervek szerint két év múlva megépülhet az első bemutató szélturbina.

„Célunk, hogy a szélturbinák által termelt elektromos áramot olcsóbbá tegyük azzal, hogy kiküszöböljük a jelenlegi turbinákban használt bonyolult és drága lapát kialakításokat és mechanikus irányító rendszereket.” - mondta Robert J. Englar, a Georgia Technológia Kutató Intézettől.

„Mivel az új lapátok hatékonyabban fognak működni alacsony szélsebességek esetén is, fenn áll a lehetőség, hogy új földrajzi területeket nyissunk meg a szélturbinák számára.” - tette hozzá Englar.

A cirkuláció vezérlés technológia az üreges lapátok kilépőélén lévő réseken kifújt sűrített levegőt használja a lapátok aerodinamikai tulajdonságainak megváltoztatására. Repülőgépek esetében a cirkuláció vezérléssel ellátott szárnyakon nagyobb felhajtó erő ébred, ezért a gép alacsonyabb sebességgel is repülhet, jobbak lesznek a le- és felszálló tulajdonságai. A technológia a helikopter forgószárnyaknál is ismert.

 Numerikus szimuláció
Cirkuláció vezérléssel ellátott szárny numerikus áramlástani szimulációja (TU Braunschweig)

A projekt ezt a technológiát fogja alkalmazni a szélturbina lapátok aerodinamikai tulajdonságainak vezérlésére, hogy mindig az optimális energiát tudják kinyerni a szélből. Ezt jelenleg bonyolult lapát kialakításokkal és összetett irányító mechanizmusokkal valósítják meg.

A legfőbb kérdés az, hogy mennyi energia szükséges a sűrített levegő előállításához. Az előtanulmányok szerint a cirkuláció vezérléssel ellátott turbinák 30-40%-kal több energiát termelnek ugyanakkora szélsebesség esetén, mint hagyományos társaik. Ez még akkor is igaz, ha a sűrített levegő előállításához szükséges energiát levonjuk az összes energiatermelésből.

A Pax Streamline képviselői úgy látják, hogy a cirkuláció vezérlés technológiája a kulcs az új generációs turbinák fejlesztésében, amelynek köszönhetően jelentősen csökkenthetik a szélenergiából előállított elektromos áram költségeit.

„A támogatással felgyorsíthatjuk a kutatási programokat és két éven belül előállhatunk a prototípus turbinánkkal, amely megváltoztathatja a játékszabályokat a szélenergia piacon.” - mondta John Weblex, a Pax Streamline vezérigazgatója.

Forrás: www.theengineer.co.uk

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Az elmúlt év során 8 új tengerparti szélfarmot csatlakoztattak az európai hálózathoz, 199 új turbinával és összesen 577 MW kapacitással, ami a 2008-ban újonnan létesített 373 MW-hoz képest 54%-os növekedést jelent.
Új turbulencia osztályt fedeztek fel
Egyre több szélkereket telepítenek szélsőséges éghajlatú területre. Hogy a berendezések a jéghidegben is megbízhatóan működjenek, a gyártóknak mindent be kell vetniük.
A parasailing sporttal már nem csak tengerparti vakációnkon találkozhatunk. Hamarosan megkezdi első kereskedelmi útját az első parafoil-ernyővel felszerelt teherszállító hajó.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?