Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Rekorder motorkerékpárt építenek: sugárhajtómű kerekeken

2012.01.09.
A motorkerékpáros szárazföldi sebességi rekordot (605.697 km/h, 2010) valószínűleg egy kétkerekes sugárhajtómű fogja megdönteni.

Richard Brown úrnak maradt még egy befejezetlen ügye. 1999-ben, a bonneville-i sós síkságon tulajdonképpen egy új motorkerékpáros sebességi rekordot állított fel: óránkénti 584 km-es sebességet ért el, bár technikai problémák miatt sajnos csak egy irányban. Ugyanis, a szabályok értelmében a jármű hivatalos sebességét egy kijelölt pályaszakaszon a mindkét irányban elért sebességnek az átlaga adja, így az új világrekord felállítására tett kísérlet meghiúsult.

Brown azonban nem adta fel, most újra próbálkozik. Reményei szerint ő lesz az első ember, aki motorkerékpáron lépi túl a 720 km/h-s sebességet, úgy, hogy közben a kétirányú átlag is 640 km/h felett marad. Természetesen nem is jöhet akármilyen „régi motor” szóba: sugárhajtású lesz.

Míg autók és bizonyos motorcsónakok már az 50-es évek óta hasznosítják sikeresen rekordkísérletek során a sugárhajtást, addig az összes eddigi motorkerékpár rekorder a hagyományos, motoros hátsókerék-meghajtást alkalmazta. Ez azért van, mert elég nehéz a hajtóművet belezsúfolni egy kétkerekes vázba, aminek aztán hatalmas sebességet kell elérnie és legalább valamennyi biztonságot nyújtania. Régi vadászgép hajtóművek köré valóban lehet gyors autókat építeni, de mindez túl nehéz volna egy olyan motorkerékpárhoz, amit a sofőrnek kell kis kormánymozdulatokkal egyensúlyban tartania.

A Jet Reaction-nek elnevezett jármű – a hagyományos kerékmeghajtásos motor helyett – egy 930 kilowattos, átalakított helikoptermotorral termeli a tolóerőt. „Elég nehéz volt”, foglalja össze tömören Brown. „Nagyon aprólékos, precíz munka, nehéz anyagokkal. Ha valamit elszúr az ember, a legvalószínűbb eredmény a motor tönkretétele lesz.”

Brown a saját utánégetőjét is beépítette a rendszerbe, a két fékezőernyős tartály fölé. Ez üzemanyagot fecskendez a forró kipufogógázokra, ami a hőtől meggyullad, és ezzel még több tolóerő keletkezik. Az ötlet elég egyszerűen hangzik, de ahogy Brown mondja, az elméleti potenciál csak az egyik része a dolognak, ugyanis ha közelíteni akarunk hozzá, akkor azért „lényegesen több fejlesztést igényel”.

Brown meglehetősen ambiciózus múlttal rendelkezik a sugárhajtóművek terén. Az 1999-es rekordkísérletét követően egy szuborbitális rakétát épített meg, de a dél-afrikai kilövés végül elmaradt. Ezen kívül jelenleg egy gázturbinás jet pack-en is dolgozik – hasonlít az amerikai hadsereg által kifejlesztett változathoz – amivel reményei szerint akár 10 percet is a levegőben lehet majd tölteni.

Az 1999-es rekordkísérlet során Brown az egyedi építésű hibrid rakétamotorral felszerelt, saját Gillette Mach 3 Challenger motorkerékpárját használta. A kísérlet végül azért nem sikerült, mert a puha talaj miatt gumikerekeket kellett használni a szokásos alumíniumkerekek helyett, és mivel azok csak 380 km/h sebességre voltak tervezve, a hátsó gumi a hatalmas centrifugális erő miatt egész egyszerűen leeresztett.

A jelenlegi, 606 km/h-s szárazföldi motoros sebességi világrekordot Rocky Robinson állította fel 2010-ben az Ack Attack Streamliner nevű motorján. Az ilyen rekorder járművek jócskán meghosszabbított fémtesttel rendelkeznek – ahogy a Jet Reaction is – és ettől inkább óriási lövedékeknek néznek ki, mint motorkerékpároknak. Nem utolsósorban behúzható stabilizátorokkal is felszerelik őket, hogy álló helyzetben vagy lassú mozgás esetén egyensúlyban tudjanak maradni.

Brown idén márciusban tesz próbákat egy brit repülőtéren, világrekord kísérletre pedig 2013 kerülhet ismét sor a bonneville-i sós síkságon. Nem lesz könnyű, jegyzi meg Mark Chapman, az idén rekordállításra törő Bloodhound jet car főmérnöke. „A legnagyobb kihívást a légbeömlés jelenti” mondja. „Folyamatos légáramlást kell biztosítani a hajtóműven keresztül, különben akadozhat a motor, és ez veszélyes lehet.”

Forrás: www.newscientist.com

Püski László

Cikk értékelése: 
Szerző: Püski László

Hozzászólások

A gyártást megvalósítani .

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A kutatók megették reggelire az autók intelligens központi zárát és gyújtásrendszerét
Az amerikai gépjárműgyártó Ford egészségmegőrző rendszereket akar autóiba építeni, amelyek pl. megmérik a sofőr vércukorszintjét.
Az elektromos autók használóinak megfizethető infrastruktúrára van szükségük.
A Nottingham University egyetemén jelenleg építés alatt áll egy motorkerékpár szimulátor, amelynek alapja egy Triumph Daytona 675-ös motorbicikli.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?