Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Napfényből nyert üzemanyag

2016.03.16.
Texasi kutatók felfedezték, hogy lehet fény, hőmérséklet és nyomás segítségével a szén-dioxidot üzemanyagokhoz szükséges szerves vegyületté alakítani.

A tudomány rég dédelgetett álma, hogy a légkörben lévő felesleges szén-dioxidot hasznosan fel lehessen használni. Néhány amerikai kutató nemrégiben egy új ötlettel rukkolt elő: egylépcsős eljárás keretében a szén-dioxidot és a vizet folyékony szénhidrogénné alakítanák – ezeknek a szerves vegyületeknek egy része rögtön üzemanyagként is használható lenne. Ehhez mindössze egy fénynyaláb, valamint magas hőmérséklet és nagy nyomás szükséges. A fenntartható tüzelőanyag előállítására a texasi Arlington Egyetem (UTA) kémikusokból és mérnökökből álló csapata dolgozott ki egy egyszerű módszert.

Felfedezték, hogy 160°C szükséges magas minőségű szénszármazékok előállításához. A legjobb eredményt hozó kísérletben a végtermék 13%-a C5 vagy magasabb szénszámú szerves vegyület volt. Közülük néhánnyal – mint például az oktánnal – már közvetlenül helyettesíthetők a ma létező szénhidrogén alapú üzemanyagok.

Az eljárás során egy speciális reaktoron juttatják keresztül a szén-dioxidot. A csőszerű szerkezet 180 és 200 °C között, magas nyomáson működik. A szén-dioxid 40 cm3/perc áramlási sebességgel halad át a 2,5 cm hosszú csövön, amiben a hőmérsékletet szabályzó melegítő rúd, valamint a katalizátorágy található. Katalizátorként egy fehér port használnak, amelynek az alapja titán-oxid és 5% kobalt.

 

A reaktor sematikus rajza

(Forrás: www.greencarcongress.com)

A vízgőz egy csatlakozó részből kerül a reaktorba, ahol a beáramló szén-dioxiddal keveredik. A vizet korábban nitrogénnel keverték, hogy eltávolítsák belőle az oxigént, majd 100°C fölé melegítettek. A reaktor köré négy UV-lámpát helyeztek, amelyek összesen 1000W teljesítményűek. A katalizátort ért sugárzás és melegítés elindítja a kémiai reakciót – a szén-dioxid és a víz szénhidrogénre és oxigénre válik szét. A folyamatot a tudósok különböző nyomás alatt öt-nyolc órán keresztül végezték.

Frederick McDonnell – a kutatócsoport egyik tagja és egyben a kémiai és biokémiai tanszék oktatója – elmondta, hogy legközelebb egy fotókatalizátort akarnak kifejleszteni, ami jobban illeszkedne a napsugárzás spektrumához. A titán-oxid-por ugyanis nem reagál a teljes látható fénytartományra. A javított katalizátor segítségével a tudósok a jövőben parabolatükrökkel fognák be a napfényt, és irányítanák a katalizátorágy felé. Ezzel végeredményben közelebb kerülnének a célhoz: egy szolárisan előállított folyékony tüzelőanyag kifejlesztéséhez.

Habár az eljárás eredményeképpen egy klímasemleges üzemanyag állítható elő, még túl költséges lenne a piaci elterjedéshez. Így más projektek – mint például a Sunfire nevű start-up cég eljárása – már tovább jutottak. A drezdai vállalkozás egy speciális elektrolizáló cellát használ, amellyel a vízgőzt magas hőmérsékleten hidrogénre és oxigénre bontják. A folyamat további része már csak szokásos kémiai eljárás: hidrogénből és szén-dioxidból szintézisgázt állítanak elő (H2 és CO), amiből tetszőleges szénhidrogén-vegyület építhető. A szintézis során felszabaduló hőt a folyamat elején újra felhasználják a víz gőzzé alakításakor. Ezzel a módszerrel a Sunfire az eddigi 70%-os hatásfokot 90%-ra tudta növelni.

Hogy a hatásfok hogy alakul a texasi projekt esetében, az még csak most fog kiderülni. Az UTA kutatói tisztában vannak vele, hogy az eljárásuk további vizsgálatokat igényel. A jelenlegi rendszer hatékonysága még nem elegendő ahhoz, hogy a piacon is megjelenjen, sőt még attól is távol áll, hogy „optimálisnak” lehessen nevezni. A kutatók azonban kiemelték: az eljárásuk fontos érdeme, hogy új utat nyitott meg az ehhez hasonló, napenergiával működésbe hozott folyamatok megvalósítása előtt.

 

Forrás: http://www.heise.de/tr/

További információ: Wilaiwan Chanmanee, Mohammad Fakrul Islam, Brian H. Dennis, and Frederick M. MacDonnell (2016) “Solar photothermochemical alkane reverse combustion”, Proceedings of the National Academy of Sciences

 

Csulikné Bengery Zsófia

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Ródium nanorészecskék UV sugárzás hatására már szobahőmérsékleten lehetővé teszik a szén-dioxid átalakítását.
Mintha csak a tökéletes körforgást hallanánk: üzemanyag szén-dioxidból. Az eljárás technikailag már működik – csak az a kérdés, megállja-e a helyét a piacon.
A nagysebességű helikoptereknek nem kell üzemanyagot habzsoló, hangos bestiáknak lenniük, megépíthetők környezettudatos, csöndes masinákként is.
A vízben oldott szén-dioxid bazaltban meglepően gyorsan karbonátos kőzetté válik.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?