Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Nanotechnológiás lélegző akkumulátorok elektromos járművekben

2013.06.12.
A piacképes elektromos autó már nem pusztán egy futurisztikus kép.

A Tesla oldalán több modellt is találhat az odatévedő érdeklődő a felső árkategóriában. Az elektromos autókat gyártó vállalatok azonban arra a megállapításra jutottak, hogy a lítium-ion akkumulátorokkal elérhető energiasűrűsége (egységnyi térfogatra, vagy tömegre eső tárolt energia mennyiség) valószínűleg már nem lesz elegendő a jövőbeli elektromos járműveinkben. Ezt az állítást az Ener1, és az A123Systems Li-ion akkumulátor gyártó cégek is megerősítették.


A "lélegző akkumulátor" koncepció alapötlete, hogy a katódot oxigénre cserélik ki, amely a környezeti levegőből nyerhető. Az anód szerepét betöltő fém (lítium, vagy cink) oxidációja során jelentős nagyságú energia szabadul fel. Az újonnan kifejlesztett eljárásnak köszönhetően 5-10-szer nagyobb energiasűrűség érhető el a lítium-ion akkumulátorral összevetve. Egy 2 millió dolláros SRNL projekt eredményeként a kutatók bemutattak egy pénzérme nagyságú 600 mAh/g-os lítium-oxid akkumulátort. Ezzel szemben a hasonló Li-ion töltéssűrűsége 100-150 mAh/g.

Az oldalt látogatók már olvashattak a cink-levegő akkumulátorok erőművi alkalmazásáról az alábbi cikkben, amelyből kiderült az is, hogy a technológia egyik legnagyobb problémája az újratölthetőség, amelynek során katalizátorok segítségével a két elemet szét kell választani. A fentebb említett fémpénz méretű akkumulátoroknál a Li-ion 1000 újratöltési ciklussal bírt, míg a lítium-oxid csak 50-el. A számszerű adatokból is kitűnik, hogy az újratöltés fejlesztése kulcsfontosságú, hiszen ez az egyik legnagyobb korlátja a technológia elterjedésének.

A probléma megoldásához a Massachusetts-i Elektrokémiai Energia Laboratóriumban arany és platina nanorészecskéket helyeztek el a katódon. Az arany az oxigén és a lítium egyesülését gyorsítja, míg a platina a szétválasztásukat segíti elő. Így 77%-os újratöltési hatásfokot értek el.

A cink-oxid akkumulátorok hasonló eredményeket produkálnak, továbbá olcsóbbak is, mint lítium alapú társaik. A Stanford Egyetem bemutatott egy nem nemesfém oxid nanokristály és karbon nanocső ötvözéséből kapott katalizátort, amely tovább növeli az akkumulátorok teljesítményét, és újratölthetőségét. A hibrid nanoanyagok alkalmazásával sikerült egy több mint 700 Wh/kg-os energiasűrűségű akkumulátor prototípust kifejleszteni, amely már közelít a belsőégésű motorokkal versenyképes, 1000 Wh/kg-os értékhez, és felülmúlja egy korszerű Li-ion akkumulátor 400 Wh/kg-os energiasűrűségét.


Valószínűleg még hosszabb időnek kell eltelnie, míg a nanotechnológián alapuló lítium-, és cink-oxid akkumulátorok teljesen kiforrnak, és a tudósoknak sikerül megoldani a felmerült műszaki problémákat, köztük a gyors, és hatékony újratöltést.

Forrás: www.spectrum.ieee.org

Józsa István Tamás

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Az új technológia segítségével az autók maguk keresnek parkolóhelyet
A Nottingham University egyetemén jelenleg építés alatt áll egy motorkerékpár szimulátor, amelynek alapja egy Triumph Daytona 675-ös motorbicikli.
A General Motors 100 ezer mérföldes vagy 8 éves garanciával csábítja a vevőket új elektromos autója, a Volt megvásárlására
A kutatók megették reggelire az autók intelligens központi zárát és gyújtásrendszerét

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?