Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Nanotechnológiás lélegző akkumulátorok elektromos járművekben

2013.06.12.
A piacképes elektromos autó már nem pusztán egy futurisztikus kép.

A Tesla oldalán több modellt is találhat az odatévedő érdeklődő a felső árkategóriában. Az elektromos autókat gyártó vállalatok azonban arra a megállapításra jutottak, hogy a lítium-ion akkumulátorokkal elérhető energiasűrűsége (egységnyi térfogatra, vagy tömegre eső tárolt energia mennyiség) valószínűleg már nem lesz elegendő a jövőbeli elektromos járműveinkben. Ezt az állítást az Ener1, és az A123Systems Li-ion akkumulátor gyártó cégek is megerősítették.


A "lélegző akkumulátor" koncepció alapötlete, hogy a katódot oxigénre cserélik ki, amely a környezeti levegőből nyerhető. Az anód szerepét betöltő fém (lítium, vagy cink) oxidációja során jelentős nagyságú energia szabadul fel. Az újonnan kifejlesztett eljárásnak köszönhetően 5-10-szer nagyobb energiasűrűség érhető el a lítium-ion akkumulátorral összevetve. Egy 2 millió dolláros SRNL projekt eredményeként a kutatók bemutattak egy pénzérme nagyságú 600 mAh/g-os lítium-oxid akkumulátort. Ezzel szemben a hasonló Li-ion töltéssűrűsége 100-150 mAh/g.

Az oldalt látogatók már olvashattak a cink-levegő akkumulátorok erőművi alkalmazásáról az alábbi cikkben, amelyből kiderült az is, hogy a technológia egyik legnagyobb problémája az újratölthetőség, amelynek során katalizátorok segítségével a két elemet szét kell választani. A fentebb említett fémpénz méretű akkumulátoroknál a Li-ion 1000 újratöltési ciklussal bírt, míg a lítium-oxid csak 50-el. A számszerű adatokból is kitűnik, hogy az újratöltés fejlesztése kulcsfontosságú, hiszen ez az egyik legnagyobb korlátja a technológia elterjedésének.

A probléma megoldásához a Massachusetts-i Elektrokémiai Energia Laboratóriumban arany és platina nanorészecskéket helyeztek el a katódon. Az arany az oxigén és a lítium egyesülését gyorsítja, míg a platina a szétválasztásukat segíti elő. Így 77%-os újratöltési hatásfokot értek el.

A cink-oxid akkumulátorok hasonló eredményeket produkálnak, továbbá olcsóbbak is, mint lítium alapú társaik. A Stanford Egyetem bemutatott egy nem nemesfém oxid nanokristály és karbon nanocső ötvözéséből kapott katalizátort, amely tovább növeli az akkumulátorok teljesítményét, és újratölthetőségét. A hibrid nanoanyagok alkalmazásával sikerült egy több mint 700 Wh/kg-os energiasűrűségű akkumulátor prototípust kifejleszteni, amely már közelít a belsőégésű motorokkal versenyképes, 1000 Wh/kg-os értékhez, és felülmúlja egy korszerű Li-ion akkumulátor 400 Wh/kg-os energiasűrűségét.


Valószínűleg még hosszabb időnek kell eltelnie, míg a nanotechnológián alapuló lítium-, és cink-oxid akkumulátorok teljesen kiforrnak, és a tudósoknak sikerül megoldani a felmerült műszaki problémákat, köztük a gyors, és hatékony újratöltést.

Forrás: www.spectrum.ieee.org

Józsa István Tamás

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Az amerikai gépjárműgyártó Ford egészségmegőrző rendszereket akar autóiba építeni, amelyek pl. megmérik a sofőr vércukorszintjét.
Az új technológia segítségével az autók maguk keresnek parkolóhelyet
A Nottingham University egyetemén jelenleg építés alatt áll egy motorkerékpár szimulátor, amelynek alapja egy Triumph Daytona 675-ös motorbicikli.
A General Motors 100 ezer mérföldes vagy 8 éves garanciával csábítja a vevőket új elektromos autója, a Volt megvásárlására

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?