Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

2017. 05. 10. - 03:44NanoBorg83

Abszolút 0, az a hőmérséklet, ahonnan nincs tovább, ezért abszolút.
Ezen a szinten nincs mozgás, mérhető hőkibocsátás, csupán nullponti energia.

2017. 02. 22. - 13:12Majjomkácska

Eltelt 7 év, és semmi sem lett a projektből. 

Nanoautók versenye

2017.05.16.
A nemzetközi kutatócsoportok nanoszerkezetei először álltak ki egymás ellen.

A molekula méretű gépek és járművek fellendülőben vannak. Hallhattunk már molekulányi elektromotorokról, nanorobotokról és miniatűr rotorokról is. Most a nanoautókon van a fókusz. A fejlesztők először kaptak rá lehetőséget, hogy a szerkezeteik megmérkőzzenek egymással. A franciaországi Toulouse-ban található kutatóközpontban (Centre national de la recherche scientifique, CNRS) április végén rendezték meg a világon az első nanoautó futamot. Az előválogatás és a tesztek után hat kutatócsoport szerkezete indult a versenyen, amelyek közül négy állhatott egyidőben a startvonalhoz.

 

Molekula méretű versenyautók mérték össze erejüket (© CEMES / CNRS Photothèque)

A versenypálya egy arany atomokból álló felületen helyezkedett el. A nanoautóknak 100 nanométer hosszú utat kellett megtenniük, amelyet két 45°-os kanyar tört meg. Összesen 38 óra állt rendelkezésükre a táv leküzdésére.

Az autók meghajtásáról és megfigyeléséről ugyanaz a szerkezet gondoskodott, egy speciális négytűs pásztázó alagútmikroszkóp. Mindegyik tű egy járművet követett, és szolgáltatta neki a szükséges energiát, amit a tűről a molekulára átugró elektronok adtak. A versenyben résztvevő négy csapat mindegyike saját vezérlő képernyő előtt ült, ahol az autóikat egymástól függetlenül tudták irányítani.

 

A nanoautók különbözőképpen épülnek fel és haladnak előre (© CNRS)

A résztvevő autók mindegyike kisebb mint néhány nanométer, de a felépítésük teljesen különböző. A francia csapat járgánya, a „Green Buggy” szinte óriásnak számít a 300 atomból álló molekulájával, amelyek 10 sorban helyezkednek el. A négy kereke egymással összekapcsolt szénhidrogén-gyűrűkből tevődik össze.

A svájci és a német csapat modellje ezzel szemben inkább egy lebegő járműre hasonlít. A svájci „Nano Dragster” három karját köralakú terpiridin-csoport alkotja, amelyek az „áramlöketek” közben előre tolják. A négykarú „Windmill” alapja acetil-bifenil vegyület, és forogva halad előre.

Megint más taktikát alkalmaz a japán csapat NIMS-MANA autója: egy binaftil-dimerből áll – egy kétszer két naftil egységet tartalmazó vegyületből. Az energiaellátás során ezek egymás felé hajlanak, és evezőszerű mozgást keltenek. A klasszikus négykerekű autóra legjobban az osztrák-amerikai csapat „Dipolar Race” elnevezésű járműve hasonlít.

Az osztrák-amerikai csapat egyébként már 19 éves múlttal rendelkezik a nanoautók „gyártása” terén, így összes eddigi tapasztalatukat belesűrítették a versenyre nevezett autóba. Az arany pályát mindössze 2 óra alatt teljesítették, így végül a szervezők külön kategóriában indították őket. Egy ezüstből készült pályán kellett végig haladniuk, ami jóval lassabb, mint az arany. A verseny aranyérmesei így az osztrák-amerikai és a svájci csapat lett, a második helyezett az amerikai, a harmadik pedig a német csapat. A franciák a legszebb autónak járó díjat vehették át, a japán csapat pedig Fair Play díjazott lett.

Nanoautók első nemzetközi versenye (© Nanocar Race)

Az első nanoautó futam célja egyébként nemcsak a versenyzés volt, hanem tudományos tapasztalatszerzés is. Először lehetett a nanoszerkezeteket sztenderdizált körülmények között kipróbálni és összehasonlítani. A kutatócsoportok számára a futam és az előkészületek értékes információkat szolgáltattak a járművek optimalizálásához. Ezen kívül a Nanocar Race egyedülálló lehetőség volt arra, hogy a szimultán megfigyelésre és független irányításra alkalmas legmodernebb technológiát is bevessék a tudósok.

 

 

Forrás: www.scinexx.de, nanocar-race.cnrs.fr

Csulikné Bengery Zsófia

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Először sikerült lézernyalábbal gerjesztett nagy energiafeloldású fotoelektron-spektrumok szögeloszlását meghatározni.
Amerikai és francia kutatóknak sikerült megalkotni az első olyan mechanikai eszközt, amely képes egyetlen molekula tömegének a megmérésére.
Átadták az ország első világító burkolatú bicikliútját, ami Felnémetet köti össze Eger belvárosával
Az új technológia segítségével az autók maguk keresnek parkolóhelyet

Friss hírek

Kínai bányászoknak sikerült "éghető jeget" kitermelniük a Dél-Kínai-tenger fenekéről, a Föld és Erőforrások Minisztériuma szerint.

Építőmérnök állások

Környezetmérnök állások

Műszaki informatikus állások