Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Mi történik, ha átszakad Kína egyik legnagyobb völgygátja?

2011.07.04.
Kínai kutatók ausztrál segítséggel próbálják meg modellezni a gátszakadás után keletkező áradást és hatásait. (+videó)

Kínában szinte minden évben komoly problémát jelentenek az áradások. Völgyzáró gátak ritkán szakadnak át, hála a vaskos biztonsági tényezőknek, de ha figyelembe vesszük, hogy az ország 70000 duzzasztógátja közül nem kevés földrengés veszélyes területen fekszik, érthető a Kínai szakértők aggodalma.

A Kínai Műholdas Felderítő és Térképező Alkalmazások Központja az ausztráliai CSIRO szakértőivel egy jobb katasztrófa menedzsment kidolgozását tűzte ki végcélul, amelynek alapjául az áradás modellezése szolgált. A kutatók Kína Hubei tartományában található, mintegy 3,12 milliárd köbméternyi vizet magába foglaló Geheyan gát átszakadásáról készítettek számítógépes szimulációt, amelynek segítségével megpróbálták megbecsülni az érintett régióra és infrastruktúrájára gyakorolt pusztító hatást.

„Hat különböző gátszakadási szcenáriót modelleztünk. A szimulációink megmutatják, hogy merre folyna a víz, milyen gyorsan érné el a fontos létesítményeket, mint amilyenek az erőművek valamint az eredményekkel megbecsülhető az elöntött lakott területek mérete is” – mondta Dr. Mahesh Prakash a CSIRO kutatója.

A CSIRO szakemberei a simított részecske hidrodinamika (smoothed particle hydrodinamics - SPH) számítási módszert alkalmazták az időben változó áramlás modellezésére, amelyhez a geometriai peremfeltételeket a Kínai Geográfiai Információs Rendszer tájkép adatai szolgáltatták. Az SPH numerikus módszer alapja, hogy a folyadékot diszkrét elemekre – részecskékre – bontják. Gyakran alkalmazzák az asztrofizikában és az olyan természeti jelenségek leírására, mint pl. lávafolyamok, vihardagály, földcsuszamlások.

A kutatásban alkalmazott numerikus kódot a kaliforniai St. Francis gát 1928-as átszakadásán tesztelték a CSIRO szakemberei, teljes sikerrel: a szimulációval a valóságban történtek pontos mását sikerült előállítani.

Forrás: www.theengineer.co.uk

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Hozzászólások

A cikk tetszik, de sajnos nem hozza azt az alaposságot, amit itt megszoktam.
Több részlettel esetleg tudtok még szolgálni?
és mint a tárgyam is mutatja, hol a bevezetőben ígért videó?

Elképzelhező, hogy a videó megtekintéséhez egyes böngészők estén (pl. Mozilla Firefox) szükséges az Adobe Flashplayer legújabb verziójának telepítése, amelyet a böngésző automatikus felkínál.

Ha mégse ez lenne a probléma, a videó megtekinthető a népszerű videómegosztó protálon: http://www.youtube.com/watch?v=QSm1nDS6J2k

A "smoothed particel hydrodynamics" témakör feldolgozásához elindulásként a szövegben található Wikipédiára mutató SPH linket ajánlom. A projektről többet a CSIRO honlapján lehet megtudni: http://www.csiro.au/news/CSIRO-dam-break-modelling-to-help-flood-planning.html, ahol egy kicsit böngészve az SPH-hoz is több hasznos útmutatás található.

The credit loans are useful for people, which want to organize their own organization. As a fact, it's not hard to get a car loan.

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A teherautók vontatmányaira szerelt ''oldalszoknya'' előnyös aerodinamikai tulajdonságokat kölcsönöz viselőjének, ezáltal csökkentve az üzemanyag fogyasztást és a káros anyag kibocsátást akár 15%-kal is.
Az ausztráliai Adelaide Egyetem kutatói az alapkutatások mellett a szélturbina farmok viselkedését is tanulmányozzák.
Az eredetileg a repülőgépszárnyak felhajtóerejének növelésére kifejlesztett technológia segítségével hamarosan olcsóbbá válhat a szélenergiából termelt elektromos áram.
Kutatóknak sikerült megnyugtatni a turbulens áramlást, így energia-megtakarításra nyílik lehetőség

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?