Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Jelenlegi hely

Madár méretű repülőgép, amely úgy repül mint egy fecske

2008.04.13.
A Delft-i műszaki egyetem repülőgépész hallgatói a Wageningen-i kísérleti zoológia osztállyal közösen megalkottak egy különleges repülőeszközt.

A kicsiny robotnak a Roboswift nevet adták, amely robotfecskét jelet. Nem véletlen a névválasztás, ugyanis az ötletet a közönséges fecskétől kapták, amely az élővilág egyik legügyesebb repülője.


A repülő robot egyedülálló szárnyjellemzőkkel rendelkezik; a szárny alakja (geometriája és a felülete) folyamatosan állítható. Így a Robotfecske jobban manőverezik és sokkal gazdaságosabban repül. Képes arra, hogy úgy repüljön mint egy fecske. Három mikrokamerát is építettek bele, amely segítségével észrevétlenül figyelheti meg a földön lévő járműveket és embereket. Alkalmazható lehet a fecskék repülés közbeni megfigyelésére is, ami egy merőben új biológiai kísérleti módszert tenne lehetővé.


A Robotfecske észrevétlenül figyelheti meg mi történi a földön és a levegőben

 


A Robotfecske szárnyfesztávolsága 50 cm és súlya 80 gramm. A lithium-polimer akkumulátorainak köszönhetően gyors repülés közben � például egy fecskecsapat megfigyelésekor - 20 percig képes a levegőben maradni. Földi megfigyelés alkalmával több mint egy óráig tartózkodhat a levegőben. Az akkumulátorok elektromotorokat táplálnak, amelyek egy propellert hajtanak meg. A légcsavart vissza lehet hajtani sikláskor, hogy a légellenállást csökkentsék. A páratlan szárnymorfológia (szárnyalaktan) vonásait a fecskéktől vették át. A szárnymorfológia változtatása azt jelenti, hogy a szárnyat hátra és vissza lehet hajtogatni, mivel az egyes elemek egymásba csúsztathatók. Ezáltal megváltozik a szárny alakja (nyilazási szöge) és csökken a szárny felülete. Tehát a szárnyak változtatása felhasználható a Roboswift kormányzásához.


A szárnyat alkotó elemek hátra és visszahajtogathatók


A csapat a projektet dr. David Lentink kutatására alapozta. Lentink úgy gondolta, hogy a fecske azért olyan ügyes repülő, mert folyamatosan hozzáigazítja szárnyának alakját az éppen aktuális repülési körülményekhez, hogy hatékonyabban és jobban manőverezve repüljön. A repüléstechnika fejlődése során a mérnökök több olyan eszközt is kidolgoztak, amelyek növelik a repülőgépek hatékonyságát, de a légieszközök még korántsem repülnek olyan teljesítményhatékonyan és gazdaságosan, mint egy madár. Az általános civil repülőgépek szárnya végig fixen, rögzített helyzetben van a repülés egész időtartama alatt. Ez nem hatékony, mivel a körülmények változnak a repülés különböző szakaszaiban. A változtatható szárnyukkal a madarak könnyedén megbirkóznak a különböző repülési feltételekkel, ami növeli a repülésük hatékonyságát és a mozgékonyságukat. Habár néhány katonai repülőgépet, mit például az F-14 Tomcat-et és az angol-német Tornado-t felszerelték változtatható nyilazású szárnyakkal, egyik repülőgép sem képes jelentősen csökkenteni a szárnyfelületét, ezáltal elvesztik azt az előnyt amit a szárny alakjának változtatása adni képes. Ezenkívül ezen repülőgépek nem a szárnyalak változtatásával kormányozhatók, hanem kitéríthető kormányszerveket használnak.


Az F14 Tomcat vadászrepülőgép változtatható nyilazású szárnyai teljesen kitérített és összecsukott állapotban

Forrás: www.techlogyreview.com, www.wur.nl

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Fénnyaláb hatására deformálódó aktuátort fejlesztettek az Osaka University munkatársai.
Amerikai tudósok kísérletében agyvezérelt helikopter emelkedett a magasba.
A német Fraunhofer Institut munkatársai és ipari partnerei azt vizsgálják, hogy az idegrendszert alapul véve, hogyan lehetne egy olyan elektromos hálózatot létrehozni, mely képes akár egy repülőt, vagy egy szélkereket a környezeti hatásokkal szemben felvértezni.
A robotkarokkal felszerelt helikopter apróbb tárgyakat szállít (+videó)

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?