Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Jelenlegi hely

Madár méretű repülőgép, amely úgy repül mint egy fecske

2008.04.13.
A Delft-i műszaki egyetem repülőgépész hallgatói a Wageningen-i kísérleti zoológia osztállyal közösen megalkottak egy különleges repülőeszközt.

A kicsiny robotnak a Roboswift nevet adták, amely robotfecskét jelet. Nem véletlen a névválasztás, ugyanis az ötletet a közönséges fecskétől kapták, amely az élővilág egyik legügyesebb repülője.


A repülő robot egyedülálló szárnyjellemzőkkel rendelkezik; a szárny alakja (geometriája és a felülete) folyamatosan állítható. Így a Robotfecske jobban manőverezik és sokkal gazdaságosabban repül. Képes arra, hogy úgy repüljön mint egy fecske. Három mikrokamerát is építettek bele, amely segítségével észrevétlenül figyelheti meg a földön lévő járműveket és embereket. Alkalmazható lehet a fecskék repülés közbeni megfigyelésére is, ami egy merőben új biológiai kísérleti módszert tenne lehetővé.


A Robotfecske észrevétlenül figyelheti meg mi történi a földön és a levegőben

 


A Robotfecske szárnyfesztávolsága 50 cm és súlya 80 gramm. A lithium-polimer akkumulátorainak köszönhetően gyors repülés közben � például egy fecskecsapat megfigyelésekor - 20 percig képes a levegőben maradni. Földi megfigyelés alkalmával több mint egy óráig tartózkodhat a levegőben. Az akkumulátorok elektromotorokat táplálnak, amelyek egy propellert hajtanak meg. A légcsavart vissza lehet hajtani sikláskor, hogy a légellenállást csökkentsék. A páratlan szárnymorfológia (szárnyalaktan) vonásait a fecskéktől vették át. A szárnymorfológia változtatása azt jelenti, hogy a szárnyat hátra és vissza lehet hajtogatni, mivel az egyes elemek egymásba csúsztathatók. Ezáltal megváltozik a szárny alakja (nyilazási szöge) és csökken a szárny felülete. Tehát a szárnyak változtatása felhasználható a Roboswift kormányzásához.


A szárnyat alkotó elemek hátra és visszahajtogathatók


A csapat a projektet dr. David Lentink kutatására alapozta. Lentink úgy gondolta, hogy a fecske azért olyan ügyes repülő, mert folyamatosan hozzáigazítja szárnyának alakját az éppen aktuális repülési körülményekhez, hogy hatékonyabban és jobban manőverezve repüljön. A repüléstechnika fejlődése során a mérnökök több olyan eszközt is kidolgoztak, amelyek növelik a repülőgépek hatékonyságát, de a légieszközök még korántsem repülnek olyan teljesítményhatékonyan és gazdaságosan, mint egy madár. Az általános civil repülőgépek szárnya végig fixen, rögzített helyzetben van a repülés egész időtartama alatt. Ez nem hatékony, mivel a körülmények változnak a repülés különböző szakaszaiban. A változtatható szárnyukkal a madarak könnyedén megbirkóznak a különböző repülési feltételekkel, ami növeli a repülésük hatékonyságát és a mozgékonyságukat. Habár néhány katonai repülőgépet, mit például az F-14 Tomcat-et és az angol-német Tornado-t felszerelték változtatható nyilazású szárnyakkal, egyik repülőgép sem képes jelentősen csökkenteni a szárnyfelületét, ezáltal elvesztik azt az előnyt amit a szárny alakjának változtatása adni képes. Ezenkívül ezen repülőgépek nem a szárnyalak változtatásával kormányozhatók, hanem kitéríthető kormányszerveket használnak.


Az F14 Tomcat vadászrepülőgép változtatható nyilazású szárnyai teljesen kitérített és összecsukott állapotban

Forrás: www.techlogyreview.com, www.wur.nl

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Amerikai tudósok kísérletében agyvezérelt helikopter emelkedett a magasba.
A német Fraunhofer Institut munkatársai és ipari partnerei azt vizsgálják, hogy az idegrendszert alapul véve, hogyan lehetne egy olyan elektromos hálózatot létrehozni, mely képes akár egy repülőt, vagy egy szélkereket a környezeti hatásokkal szemben felvértezni.
A robotkarokkal felszerelt helikopter apróbb tárgyakat szállít (+videó)
A DARPA kutatói amerikai egyetemekkel együttműködésben egy futórobotot fejlesztenek, amely akár 10-szer gyorsabb helyváltoztatásra képes, mint jelenlegi társai.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?