Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Levegővel alakítják ki a betonkupola formáját

2017.01.24.
A pneumatikus párna megkönnyíti a boltívek megépítését.

A levegő erejével: egy új eljárás egyszerűbbé teszi a betonkupolák megépítését és könnyebbé teszi azokat. A nagy magasságban történő, körülményes zsaluzás helyett a beton kiöntése után egy légpárna hozza létre a megfelelő formát. Egy 80 tonnás és 19 m hosszú tesztkupolát is sikerült ezzel az eljárással probléma nélkül létrehozni.

A kupolák és más íves épületrészek építése betonból rendszerint nagyon körülményes és drága. Ahhoz, hogy a folyékony betonból kívül-belül íves formát hozzanak létre, először megfelelő zsaluzatot kell építeni. Ebbe acélhálót vagy tartókat is elhelyeznek, amelyek a későbbiekben a kupolát stabilizálják. Csak ezt követően öntik bele a folyékony betont, amely azután megszilárdul.

Ennél azonban van egyszerűbb megoldás is, ahogy egy ausztriai kísérleti projekt bizonyítja. A Bécsi Műszaki Egyetem kutatói által kifejlesztett eljáráshoz acél és zsaluzás helyett csak levegő szükséges a kupola kialakításához. A technológiát egy jó 19 m hosszú és 4 m magas, az osztrák vasút számára készült ovális tesztkupola építésén mutatták be.

Először lehetőleg pontosan ki kell számítani a szükséges kupolaformát. Ezt aztán felosztják részekre, mint egy szabásminta esetében. Ezután kezdődik a tulajdonképpeni építés. A szegmensek öntőformáit a földre helyezik és kiöntik betonnal. Néhány drótkötelet is beleöntenek, amelyek később fokozzák a stabilitást. A betondarabok között ekkor még ék alakú rések vannak.

Ekkor kezdődik a döntő lépés: az egész betonlap egy hatalmas légpárnán helyezkedik el, amelyet fokozatosan felfújnak. Lépésről lépésre felveszi a későbbi kupola alakját. A 80 tonnás betonmassza megemeléséhez a légpárnában mindössze 20-22 millibar légnyomásra van szükség.

A még nedves és ezért hajlékony beton igazodik a növekvő boltozathoz, a rések záródnak, és kialakul a betonkupola. Az előzőleg pontosan kiszámított geometriának köszönhetően az íves betonrészek csaknem varrat nélkül illeszkednek egymáshoz. Az építmény körüli hevederek segítenek a betonrészek stabilizálásában a kupola kialakítása során. 

 

Ez a betonkupola lapos volt – légpárnával felfújva nyerte el formáját. (Kép: © Wolfgang Reinisch)

 

Az eljárás nagy előnye, hogy a beton teherhordó szerkezetek úgynevezett PFHC (Pneumatic Forming of Hardened Concrete = erősített beton pneumatikus formázása) technológiával történő építésével súly és anyag takarítható meg. A 19 m hosszú tesztkupola esetében a beton közel 50%-át és az egyébként szükséges betonacél 65%-át takarították meg.

 

Felmérés a betonkupola belsejében (Kép: © TU Wien)

 

Az új technológiát például íves hidak vagy tetőszerkezetek létrehozásához lehet alkalmazni. „Az új építési eljárás lehetséges felhasználási spektruma egy egyszerű vadátjárótól a rendezvénypavilonokig terjed” – magyarázta Benjamin Kromoser, a Bécsi Műszaki Egyetem munkatársa.

 

A lapos öntőformától a kész kupoláig (© TU Wien)

 

 

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Garamvölgyi Ágnes

 

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Az épületek biztonságosabbak lesznek, környezetkímélőbb módon lehet megépíteni és üzemeltetni őket, és teljesen új formát ölthetnek: ez a C3, Németország legnagyobb építészeti kutatási projektjének célja.
Egy speciális védőréteg megköti a nagyfrekvenciás sugárzást
Felhőkarcoló után hét és fél négyzetméteres lakóházat tervezett Renzo Piano olasz építész.
Hollandiában úszó városrészekkel tervezik megoldani a tengerszint növekedésének problémáját

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?

Építőmérnök állások

Környezetmérnök állások

Vegyészmérnök állások