Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Levegővel alakítják ki a betonkupola formáját

2017.01.24.
A pneumatikus párna megkönnyíti a boltívek megépítését.

A levegő erejével: egy új eljárás egyszerűbbé teszi a betonkupolák megépítését és könnyebbé teszi azokat. A nagy magasságban történő, körülményes zsaluzás helyett a beton kiöntése után egy légpárna hozza létre a megfelelő formát. Egy 80 tonnás és 19 m hosszú tesztkupolát is sikerült ezzel az eljárással probléma nélkül létrehozni.

A kupolák és más íves épületrészek építése betonból rendszerint nagyon körülményes és drága. Ahhoz, hogy a folyékony betonból kívül-belül íves formát hozzanak létre, először megfelelő zsaluzatot kell építeni. Ebbe acélhálót vagy tartókat is elhelyeznek, amelyek a későbbiekben a kupolát stabilizálják. Csak ezt követően öntik bele a folyékony betont, amely azután megszilárdul.

Ennél azonban van egyszerűbb megoldás is, ahogy egy ausztriai kísérleti projekt bizonyítja. A Bécsi Műszaki Egyetem kutatói által kifejlesztett eljáráshoz acél és zsaluzás helyett csak levegő szükséges a kupola kialakításához. A technológiát egy jó 19 m hosszú és 4 m magas, az osztrák vasút számára készült ovális tesztkupola építésén mutatták be.

Először lehetőleg pontosan ki kell számítani a szükséges kupolaformát. Ezt aztán felosztják részekre, mint egy szabásminta esetében. Ezután kezdődik a tulajdonképpeni építés. A szegmensek öntőformáit a földre helyezik és kiöntik betonnal. Néhány drótkötelet is beleöntenek, amelyek később fokozzák a stabilitást. A betondarabok között ekkor még ék alakú rések vannak.

Ekkor kezdődik a döntő lépés: az egész betonlap egy hatalmas légpárnán helyezkedik el, amelyet fokozatosan felfújnak. Lépésről lépésre felveszi a későbbi kupola alakját. A 80 tonnás betonmassza megemeléséhez a légpárnában mindössze 20-22 millibar légnyomásra van szükség.

A még nedves és ezért hajlékony beton igazodik a növekvő boltozathoz, a rések záródnak, és kialakul a betonkupola. Az előzőleg pontosan kiszámított geometriának köszönhetően az íves betonrészek csaknem varrat nélkül illeszkednek egymáshoz. Az építmény körüli hevederek segítenek a betonrészek stabilizálásában a kupola kialakítása során. 

 

Ez a betonkupola lapos volt – légpárnával felfújva nyerte el formáját. (Kép: © Wolfgang Reinisch)

 

Az eljárás nagy előnye, hogy a beton teherhordó szerkezetek úgynevezett PFHC (Pneumatic Forming of Hardened Concrete = erősített beton pneumatikus formázása) technológiával történő építésével súly és anyag takarítható meg. A 19 m hosszú tesztkupola esetében a beton közel 50%-át és az egyébként szükséges betonacél 65%-át takarították meg.

 

Felmérés a betonkupola belsejében (Kép: © TU Wien)

 

Az új technológiát például íves hidak vagy tetőszerkezetek létrehozásához lehet alkalmazni. „Az új építési eljárás lehetséges felhasználási spektruma egy egyszerű vadátjárótól a rendezvénypavilonokig terjed” – magyarázta Benjamin Kromoser, a Bécsi Műszaki Egyetem munkatársa.

 

A lapos öntőformától a kész kupoláig (© TU Wien)

 

 

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Garamvölgyi Ágnes

 

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Az épületek biztonságosabbak lesznek, környezetkímélőbb módon lehet megépíteni és üzemeltetni őket, és teljesen új formát ölthetnek: ez a C3, Németország legnagyobb építészeti kutatási projektjének célja.
Felhőkarcoló után hét és fél négyzetméteres lakóházat tervezett Renzo Piano olasz építész.
Hollandiában úszó városrészekkel tervezik megoldani a tengerszint növekedésének problémáját
Az üveg képernyők ujjal történő nyomogatásának napjai úgy tűnik meg vannak számlálva, mivel a legújabb technológia ezt teljesen elavulttá teszi.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?