Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Kipufogóból az üzemanyagtartályba

2015.08.03.
Mintha csak a tökéletes körforgást hallanánk: üzemanyag szén-dioxidból. Az eljárás technikailag már működik – csak az a kérdés, megállja-e a helyét a piacon.

Johanna Wanka, a német oktatási és kutatási miniszter nagy nyilvánosság előtt töltötte meg saját Audi A8 autójának tankját egy kanna gázolajjal. A dolog érdekessége, hogy az üzemanyaghoz szükséges szén-dioxidot nem a földből, hanem a levegőből nyerték ki. A drezdai Sunfire start-up cég kutatóinak sikerült szén-dioxid-molekulákat szétválasztani, majd újra a szénhidrogén-láncba építeni. Igazán tiszta anyagot sikerült létrehozni: mentes a kéntől és az aromás komponensektől – mondta el Christian von Olshausen, a projekt műszaki vezetője. A Sunfire üzemanyagának használatához az autók motorját sem kell átalakítani.

 

A Sunfire április óta működteti a napi 160 liter gázolaj előállítására alkalmas üzemet. A folyamat persze még nem perpetuum mobile. Energiaforrásként elektromos áramot használnak. A vállalat kifejlesztett egy olyan eljárást, amelynek a segítségével az energiát hatékonyan tudják kémiai alapanyagokká alakítani (Power-to-Liquids).

Először a vízgőzt elektrolízis segítségével magas hőmérsékleten hidrogénre és oxigénre bontják. Ezt követően hidrogénből és szén-dioxidból szintézisgázt állítanak elő (H2 és CO), amiből tetszőleges szénhidrogén-vegyület építhető. A szintézis során felszabaduló hőt a folyamat elején újra felhasználják a víz gőzzé alakításakor. Ezzel a módszerrel a Sunfire az eddigi 70%-os hatásfokot 90%-ra tudta növelni.

Ez az érték persze csak az elektrolízisre igaz. Az egész folyamatot nézve – az energia felhasználásától kezdve az üzemanyag elkészültéig – a hatásfok már csak 70%-ra. Tehát még mindig csaknem egyharmada kárba veszik az energiának. A Stuttgarti Egyetem még számolja a folyamat öko-mérlegét, az azonban már most biztos, hogy az eljárás csak akkor ténylegesen környezetkímélő, ha az energia megújuló forrásból származik.

 

A szintetikus gázolaj alapja víz, szén-dioxid és energia (Fotó: Audi)

A technológia előnye a sokoldalúságában rejlik. Az elektrolizáló cella a hidrogént szükség esetén vissza tudja juttatni az elektromos rendszerbe, így tulajdonképpen rendelkezésre áll egy átmeneti raktár a szél- és napenergia számára. A szintézisgáz felhasználása igen széleskörű lehet – nem csupán üzemanyag előállítására, hanem akár vegyipari alapanyagként is szolgálhat.

A Sunfire szerint Németországban a jelenlegi 5 cent/kilowattóra energiaár mellett egy liter szintetikus gázolajat körülbelül 1,2 euróért tudnak előállítani – amibe az adókat és az illetékeket nem számolták bele. Ez mintegy két-háromszor drágább, mint a fosszilis gázolaj. Ahhoz, hogy megérje, a Sunfire-féle üzemanyagot vagy adómentessé kellene tenni vagy más módon kéne támogatni. A jövőbeli kihívások kevésbé a műszaki tartalomhoz, sokkal inkább a szabályozási keretfeltételekhez kapcsolódnak – mondta Christian von Olshausen.

A Sunfire a svájci Climeworks vállalattal együttműködve kifejlesztett egy olyan szűrőt, ami a szén-dioxidot közvetlenül a levegőből tudja kinyerni. Az eljárás azonban viszonylag sok energiát emészt fel. Gazdaságosabb a szén-dioxidot közvetlenül azokról a helyekről kinyerni, ahol nagyobb koncentrációban fordul elő, mint például gyárkémények vagy biogázüzemek környezetében. Azonban egy nagyobb berendezés működtetésének lehetősége még sok megválaszolandó kérdést vet fel.

 

 

Forrás: www.heise.de

 

Csulikné Bengery Zsófia

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Texasi kutatók felfedezték, hogy lehet fény, hőmérséklet és nyomás segítségével a szén-dioxidot üzemanyagokhoz szükséges szerves vegyületté alakítani.
A vízben oldott szén-dioxid bazaltban meglepően gyorsan karbonátos kőzetté válik.
Honnan kerül a legtöbb szén-dioxid a légkörbe? Mikor szennyezünk a legerősebben?
Az új reakció 20%-kal hatékonyabban köti meg a szén-dioxidot, mint a növények

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?