Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Környezetbarátabb repülés alakváltoztató repülőgépszárnyakkal

2014.06.10.
Üzemanyagtakarékosan és így környezetbarátan repülni – ez a légitársaságok célja. Az Európai Unió SARISTU elnevezésű projektjének keretében 6%-kal tervezik csökkenteni a kerozinfogyasztást, többek között az alakváltoztató fékszárny segítségével.

A repülőtereken hatalmas a forgalom: évente mintegy 2,2 milliárd ember száll repülőre, nyaralni vagy üzleti útra indulva, számuk pedig egyre nő. A repülőgépek azonban a környezetet károsító anyagokat bocsátanak a levegőbe. A légitársaságok, a repülőgépgyártók és a kutatók ezért a repülők kerozinfogyasztásának csökkentésén dolgoznak, ami a környezet védelmét is szolgálja. Ez a célja a SARISTU (Smart Intelligent Aircraft Structures) nevű uniós projektnek is. 

A madarakkal ellentétben, amelyek repülés közben a légáramlatoknak megfelelően mozgatják szárnyukat, a repülőgép alkotóelemei, köztük a fékszárny, merevek. Ez utóbbi a szárny hátsó élén helyezkedik el, és, mint a neve is elárulja, leszálláskor nyílik ki. Önmagában azonban nem alakítható, csak egy tengely körül forog, esetenként egy sínen is mozog. A SARISTU projekt célja, hogy ez megváltozzon. „Az a tervünk, hogy a jövőben a fékszárnyak repülés közben az áramlatokhoz igazodjanak, és így javítsák az aerodinamikai tulajdonságokat” – nyilatkozta Martin Schüller, a Fraunhofer Társaság chemnitzi Elektronikus Nanorendszerek Intézetének (Institut für Elektronische Nanosysteme, ENAS) munkatársa. 

A konzorcium már kifejlesztette azt a mechanikát, amely a fékszárnyban található és annak alakját megfelelő módon változtatja. A mozgásokat irányító algoritmusokat az ENAS kutatói, valamint a CIRA Légiközlekedési Intézetnél és a nápolyi egyetemen dolgozó olasz munkatársaik programozták.

A fékszárny a mechanika segítségével mozgatható. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a „bőre” is mozgatható és nyújtható. Ezt szeretnék megvalósítani a Fraunhofer Társaság brémai Gyártástechnológiai és Alkalmazott Anyagkutatási Intézetének (Institut für Fertigungstechnik und Angewandte Materialforschung, IFAM) kutatói. „Olyan szilikonbőrt hoztunk létre, amelyben váltakoznak a merev és puha elemek“ – árulta el Andreas Lühring, az intézet munkatársa. „A bőr összesen öt kemény és három puha területből áll, kívül pedig egy szilikonbevonat feszül rajta.” A puha elemek a mechanika felett találhatóak, vagyis a leginkább megnyújtott helyeken.

Azonban nemcsak az újszerű felépítés különleges, hanem az anyag is: a nyújtható elemek elasztomerhabból állnak, amely a -55 °C és 80 °C közötti teljes hőmérsékleti tartományban rugalmas marad. Négy 90 cm hosszú fékszárny prototípus – közülük kettő a rugalmas bevonattal – már tesztelés alatt áll, amely során megvizsgálják, hogy működik-e a mechanika, jó-e az erőátvitel, illetve szélcsatornában is tesztelik őket. 

6%-os kerozinmegtakarítás azonban nem egyetlen fejlesztéssel érhető el, ehhez intézkedések sorára van szükség. A második alprojekt keretében az IFAM kutatói a szárnyvéggel foglalkoznak. A SARISTU konzorcium egy olyan, a szárnyvégben elhelyezhető terelőelemet fejlesztett ki, amely a repülés során úgy változtatja alakját, hogy a légellenállás lehetőleg kicsi legyen.

A terelőelem és a merev szárny között azonban nem keletkezhet rés, mert ez megsemmisítené a hatást. „Ezért egy rugalmas kötőelemet fejlesztettünk ki, mind a kémiai összetételét, mind az eljárástechnológiát és az alkatrész gyártásának módját” – nyilatkozta Lühring. Ez az alkatrész is megőrzi rugalmasságát -55 °C és 80 °C között, a nagy szélterhelés ellenére. A prototípust az ILA vásáron (Internationale Luft- und Raumfahrtausstellung Berlin) mutatták be a kutatók.

Forrás: www.scinexx.de

 

Garamvölgyi Ágnes

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Az AERO 2016 nemzetközi repülős szakmai kiállításon mutatták be a repülőgépet, melyen elnyerte az „E-FLIGHT AWARD 2016” díjat.
Sikerült megvalósítani a csapkodó-szárnyas repülést. (+videó)
A régi vízvezeték hálózatokban az ivóvíznek akár a negyede is elszivároghat. Brit kutatók egy új módszert fejlesztettek ki a hibák felkutatására.
Madárformájú holland drónsólymok riasztották el a madarakat a debreceni repülőtéren.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?

Közlekedésmérnök állások