Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Intelligens közvilágítás

2011.08.02.
Az indonéz kutatók ötlete – csak akkor világítani, amikor jár arra valaki - nem új, de eddig még senki sem akarta ekkora méretekben megvalósítani. Ugyanis Jakarta közvilágításáról van szó!

Jakarta a világ egyik legnépesebb városa. A kb. 10 millió lakosával az indonéziai metropol Délkelet-Ázsia legfontosabb iparvidéke. Egy ekkora területű helyet teljesen kivilágítani rendkívül sokba kerül. A város több mint 200 ezer utcai lámpájának villanyszámlája 2007-ben mintegy 13 millió euróra rúgott, amely időközben csak növekedhetett. Igazából a kétszázezer világítótest sem elegendő, még mindig vannak sötét sarkok a városban. A városvezetés ezért legszívesebben megduplázná a lámpák számát, amit az amúgy is túlfeszített költségvetés már nehezen bírna.

A Teknologi Bandung Intézet (ITB) által fejlesztett intelligens közvilágítás megoldást jelenthet a problémára. Az ötlet a biztonsági rendszerek lámpáiból ismerős lehet: a világítás csak akkor kapcsol be, ha egy személy vagy jármű közeledik feléje. Egészen egyszerűen hangzik, de ilyen méretekben még senkinek sem sikerült kiviteleznie. Alapvető követelmény ugyanis, hogy a közlekedésben résztvevők szinte semmit sem vehetnek észre a rendszer működéséből.

A kutatók egy tesztszakaszt építettek fel, amelyen egy modellautó mozog. A szakaszról egy számítógéphez csatlakoztatott videokamera felvételeket készít, amelyeket egy képfelismerő szoftverrel értékelnek ki. A tesztek során az intelligens világítórendszer a közeledő autót az esetek 91%-ában ismerte fel, ha a sebesség nem haladta meg a 0,91 m/s-ot (3,3 km/h – gyalogos tempó). 1,32 m/s-nál, azonban már gondjai adódtak, a felismerés hatásfoka 77%-ra esett vissza. Ez azonban nem riasztja el kutatókat, akik rámutattak arra, hogy már léteznek olyan jármű felismerő rendszerek, amelyek sokkal pontosabban dolgoznak. Az ITB munkatársai a következő hónapokban szeretnék tovább javítani a berendezés képességeit, majd megkezdik a teszteket extrém időjárási körülmények (pl. felhőszakadás) között, amely Jakarta esetében fontos követelmény.

Ha a rendszer a várakozásoknak megfelelően fog működni, az autóvezetőknek csak minimális különbséget szabad érzékelniük. Másként néz ki az új technológiával felszerelt útszakasz mellett lakók esete, akiket a lámpák folyamatos ki-bekapcsolása szinte biztos, hogy idegesíteni fog, ezért a technikát egyelőre csak lakóterületeken kívül vetnék be.

Egyre több város gondol a villanyszámla csökkentésére.  Japánban egyes atomerőművek lekapcsolása miatt szinte kötelező a takarékosság, pl. Tokió is áramkimaradásokkal küzd. Ha az ITB kutatói által fejlesztett rendszer Jakartában sikeresen vizsgázik, az megoldás lehet több nagyváros számára.

Forrás: www.heise.de/tr (Technology Review)

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A Toronto Egyetemen dolgozó kutatócsapat újfajta kétrétegű napelem cellát fejlesztett fényelnyelő nanorészecskékből, amely a jövő többrétegű napelemeinek alapja lehet.
A legnagyobb nap- és szélenergiát hasznosító erőművet 2014-ben tervezik üzembe helyezni.
A műszaki óriás szereti a tengeri energia kiszámíthatóságát – amelyet akár „évszázadokra előre is ki lehet számítani.”
A makói palagázból hévíz hozzáadásával metanol üzemanyag állítható elő energiafüggőségünket mérsékelve.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?