Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Intelligens közvilágítás

2011.08.02.
Az indonéz kutatók ötlete – csak akkor világítani, amikor jár arra valaki - nem új, de eddig még senki sem akarta ekkora méretekben megvalósítani. Ugyanis Jakarta közvilágításáról van szó!

Jakarta a világ egyik legnépesebb városa. A kb. 10 millió lakosával az indonéziai metropol Délkelet-Ázsia legfontosabb iparvidéke. Egy ekkora területű helyet teljesen kivilágítani rendkívül sokba kerül. A város több mint 200 ezer utcai lámpájának villanyszámlája 2007-ben mintegy 13 millió euróra rúgott, amely időközben csak növekedhetett. Igazából a kétszázezer világítótest sem elegendő, még mindig vannak sötét sarkok a városban. A városvezetés ezért legszívesebben megduplázná a lámpák számát, amit az amúgy is túlfeszített költségvetés már nehezen bírna.

A Teknologi Bandung Intézet (ITB) által fejlesztett intelligens közvilágítás megoldást jelenthet a problémára. Az ötlet a biztonsági rendszerek lámpáiból ismerős lehet: a világítás csak akkor kapcsol be, ha egy személy vagy jármű közeledik feléje. Egészen egyszerűen hangzik, de ilyen méretekben még senkinek sem sikerült kiviteleznie. Alapvető követelmény ugyanis, hogy a közlekedésben résztvevők szinte semmit sem vehetnek észre a rendszer működéséből.

A kutatók egy tesztszakaszt építettek fel, amelyen egy modellautó mozog. A szakaszról egy számítógéphez csatlakoztatott videokamera felvételeket készít, amelyeket egy képfelismerő szoftverrel értékelnek ki. A tesztek során az intelligens világítórendszer a közeledő autót az esetek 91%-ában ismerte fel, ha a sebesség nem haladta meg a 0,91 m/s-ot (3,3 km/h – gyalogos tempó). 1,32 m/s-nál, azonban már gondjai adódtak, a felismerés hatásfoka 77%-ra esett vissza. Ez azonban nem riasztja el kutatókat, akik rámutattak arra, hogy már léteznek olyan jármű felismerő rendszerek, amelyek sokkal pontosabban dolgoznak. Az ITB munkatársai a következő hónapokban szeretnék tovább javítani a berendezés képességeit, majd megkezdik a teszteket extrém időjárási körülmények (pl. felhőszakadás) között, amely Jakarta esetében fontos követelmény.

Ha a rendszer a várakozásoknak megfelelően fog működni, az autóvezetőknek csak minimális különbséget szabad érzékelniük. Másként néz ki az új technológiával felszerelt útszakasz mellett lakók esete, akiket a lámpák folyamatos ki-bekapcsolása szinte biztos, hogy idegesíteni fog, ezért a technikát egyelőre csak lakóterületeken kívül vetnék be.

Egyre több város gondol a villanyszámla csökkentésére.  Japánban egyes atomerőművek lekapcsolása miatt szinte kötelező a takarékosság, pl. Tokió is áramkimaradásokkal küzd. Ha az ITB kutatói által fejlesztett rendszer Jakartában sikeresen vizsgázik, az megoldás lehet több nagyváros számára.

Forrás: www.heise.de/tr (Technology Review)

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A Brightsource 370 megawattos, Las Vegas mellett épülő létesítménye kezd formát ölteni,&nbsp;igaz a naphőerőművek jövője sokkal homályosabb.
Karbamid alapú üzemanyagcellák is beszállhatnak az energiaversenybe
A termoelektromos tulajdonságú fémes alapanyagokból nyomtatott szerkezetek generátorként is szolgálhatnak.
Fotoszintézishez optimalizált fénydiódákkal spórolhatnak a növénytermesztők.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?