Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Hordozható eszköz a bitumen vizsgálatához

2017.04.25.
Fluoreszcens mérés segít megállapítani a bitumen öregedésével járó változásokat.

Az aszfalt nem tart örökké. Ahogy öregszik, elkezd töredezni. Ennek oka a bitumenben, az aszfalt ragacsos kötőanyagában keresendő. A bitumen egy kőolajszármazék, és több különböző szerves alkotórészből áll, amelyek az idő előrehaladtával kémiai változásokon mennek keresztül. Eddig a bitumen állapotát csak laboratóriumi körülmények között tudták vizsgálni. A Bécsi Műszaki Egyetemen azonban most egy sokkal egyszerűbb és pontosabb eljárást fejlesztettek ki. Fluoreszcens vizsgálat segítségével egy kisebb, mobilabb kézi szkennerrel állapítják meg a bitumen minőségét, ami sokkal gyorsabb és egyszerűbb az eddigi módszereknél.

 

A bitumen minősége gombnyomásra megállapítható. (Kép: TU Wien)

Különböző okok befolyásolhatják negatívan a bitumen minőségét – magyarázta Hinrich Grothe, a Bécsi Műszaki Egyetem kémikusa, aki Bernhard Hofko mérnöki csapatával együtt dolgozik a projekten. Elmondta, hogy a környezeti behatások vagy a feldolgozás hibái a bitumen öregedéséhez vezethetnek. Veszít a rugalmasságából, rideggé és törékennyé válik. A bitumen öregedése nagy problémát jelent az útépítésben vagy az építmények szigetelésénél. Eddig többnyire mechanikai mérésekkel vizsgálták. Több mint száz különböző sztenderdizált eljárás áll rendelkezésre a bitumen minőségének meghatározására, de ezek csak laboratóriumi körülmények között elérhetők. A Bécsi Műszaki Egyetem kutatói egy teljesen más elven működő mérőeszközt fejlesztettek.

A hordozható szkenner LED-ekkel működik, amelyek a bitumen bizonyos részeit fluoreszkálásra késztetik. Hinrich Grothe elmondta, hogy a bitumen öregedésével változnak az összetevői. A fontos alkotórészek – mint az alkánok, aromás vegyületek, gyanták, aszfaltének – mennyiségi aránya eltolódik. A fluoreszcens mérések visszatükrözik ennek az aránynak az eltolódását. Mint kiderült, az új bitumen fluoreszcens tulajdonságai jelentősen különböznek az elöregedet bitumenétől. Három hullámhosszt azonosítottunk, amelyek különösen jól megfelelnek a minőségellenőrzéshez – magyarázta Grothe. Így nem kell a teljes spektrumot felvenni, három egyedi mérés – kék, ibolya és ultraibolya fénnyel –elegendő.

Ez alapján egy olyan kézi szkennert fejlesztettek, amellyel másodpercek alatt megbízható mérés végezhető. Így lehetővé vált a bitumen teljes minőségellenőrzése. A módszerrel a jövőben nemcsak az új bitument, hanem a meglévő aszfaltburkolatokból újrahasznosított bitument is vizsgálnák – gombnyomásra lehetne mérni, hogy az anyag újra felhasználható-e. Az új szkennerrel már most megállapítható, hogy egy adott bitumennek változott-e a minősége a finomító és a beépítés között. Az eszközt nemcsak a gyártás, tárolás és feldolgozás, hanem a konkrét felhasználás során is lehetne alkalmazni – akár az útépítésben, akár az épületek szigetelésénél, akár a szerkezeti elemek korrózióvédelmekor.

 

 

Forrás: www.pro-physik.de

 

Csulikné Bengery Zsófia

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Energiatakarékossági és anyagi szempontok a lakás berendezésekor.
Egy mindenütt jelenlévő mégis ritka és láthatatlan nyersanyag.
Kifizetődő 3D nyomtatót készítettek acélalkatrészek gyártásához.
Egy amerikai start-up GaN-on-GaN technológiával készült fénydiódái jóval nagyobb fényteljesítményt ígérnek, mint a mai LED-ek.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?