Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Jelenlegi hely

Hadiipar: hangsebesség fölé elektromágnessel

2008.07.13.
Az ameriaki Dahlgern-ben a Naval Surface Warfare Center-ben (NSWC) nemrég egy igen figyelemreméltó kísérletet hajtottak végre: egy 3 kilogramm tömegű lövedéket a hangsebesség hétszeresére gyorsítottak föl, mely később egy homokkal töltött fémbunkernek csapódott neki.

A becsapódás előtt jelentős lökéshullámot keltett a lövedék. Az esemény azért megy szenzációszámba, mert a nagy sebességet ezúttal nem hagyományos módon, robbanóanyaggal, hanem elektromágneses tér segítségével érték el.  Az amerikai haditengerészet által bemutatott fegyver a legerősebb sínágyú, amit eddig kifejlesztettek.


(Fotó: U.S. Navy)

A sínágyúk egy napon felválthatják a hagyományos, a múlt század vízi hadviseléseinél főszerepet játszó lőpor alapú ágyúkat, így a fizikai korlátok, melyeket maga a lőpor jelentett, jelentősen kitolódnak, a lövedék sebessége tovább fokozható. A jövő ágyúja képes lesz egy 18 kilogramm tömegű lövedéket hat perc alatt egy 320 kilométerre lévő célpontba eljuttatni. Tízszer akkora távolságba, mint amire a ma használatos, fő gyalogságtámogató fegyvernek számító MK-45-ös ágyú képes. Az új fegyverzettel felszerelve egy hadihajó képes lenne a partoktól nagy távolságra lévő szárazföldi hadműveletek támogatására is.

Az MK-45 (Fotó: www.fas.org)

Sokan azt hihetik, hogy egy lőpor helyett elektromágnesekkel felgyorsított lövedék szinte észrevétlenül lép ki az ágyúcsőből. Tévednek. A jelenséget a nagy sebesség okozta hangrobbanás mellett ívfény kíséri, mikor a felhasznált elektromos áram villámszerűen kisül. Ekkor a villámcsapást kísérő menydörgés hallható.

A ''sínágyú'' kifejezés a két különösen jó elektromos vezető tulajdonságú sínről kapta a nevét melyek a fémlövedék kilövésekor egy áramkört alkotnak. Az áramkör zárásakor létrejön az elektromágneses tér, mely 40.000 g-vel(!!!) gyorsítja a lövedéket, mindössze néhány milliszekundum leforgása alatt. A légellenállás és a felhasznált egymillió amperes áramerősség 1000 Celsius-fokra  melegítik a lövedéket. Ekkora hőmérsékleten a leszakadó alumíniumrészecskék oxidálója hosszú lángcsóvát hagy maga után. (video: http://youtube.com/watch?v=ZourRsUsnho )

A mérnökök a lövedék sebességének röntgensugaras meghatározása után, annak mozgási energiáját számították ki,  mely az ágyúcsőből kilépve 10,6 MegaJoule-ra adódott.  Elvileg ez az érték az új fegyver hadrendbe állításáig hatszorosára nőhet. Az eddigi rekord eddig 9 MegaJoule volt, melyet a Texasi Egyetemen állítottak fel 15 éve, szintén sínágyúval, ám azt a konstrukciót a mérnökök az akkori technikai korlátok miatt már nem tudták továbbfejleszteni.
Hogy ez az új fejlesztéssel ne fordulhasson elő és a fejlesztők elérjék a 64 MegaJoule-os álomhatárt, az Amerikai Haditengerészet 40 millió dolláros büdzsét bocsát a mérnökök rendelkezésére.

A Haditengerészet 15-20 éven belül szeretné hadrendbe állítani az új fegyvert. Addig azonban még sok probléma vár megoldásra. A legnagyobb fejtörést alighanem az áramszükséglet fedezése fogja okozni, ugyanis több lövedék egyszerre történő kilövéséhez már egy repülőgép-anyahajónyi kondenzátorerdőre lenne szükség.
Persze a lövedék megvezetésének kidolgozása sem lesz sétagalopp: iszonyatos erőket és nagyon magas hőmérsékletet kell kibírnia a szerkezetnek. Nem beszélve a sínek igénybevételéről, melyeket a kísérlet során is gyakran kellett cserélni. A kész fegyvernek viszont ki kell bírnia akár 1000 lövést is...

Forrás: www.technologyreview.com

Ivicsics Miklós

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?

Közlekedésmérnök állások