Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

Energiahatékony klímaberendezés az elektromos autókba

2013.06.03.
A Massachusetts Institute of Technology (MIT) munkatársai egy, az elektromos autók számára kifejlesztett, különösen energiahatékony, kombinált fűtő- és hűtőrendszeren dolgoznak.

Elektromos autók tulajdonosai tapasztalatból tudják, hogy a jármű hatótávolsága harmadával, vagy akár még ennél is jobban lecsökken, ha a kocsiban tartósan működtetik a fűtést, vagy a klímaberendezést. Ezért bír különös jelentőséggel, hogy az amerikai kutatók által kifejlesztett új technológia a hagyományos légkondicionáló berendezésekhez képest sokkal kevesebb energiát fogyaszt.

                                  

Evelyn Wang, az MIT gépészmérnök professzorának csapata a Ford gyárával együtt azon dolgozik, hogy a berendezés az elektromos Ford Focusba két éven belül beszerelésre kerülhessen. Az amerikai kutatásokért felelős hatóság, az Advanced Research Projects Agency for Energy 2,7 millió dollárral támogatja a projektet.

A rendszer működési elve nem teljesen új: alacsony nyomású tartályba vizet szivattyúznak, az ott elpárolog és hőt von el. A vízgőzt ezután egy olyan anyagon vezetik át, ami mikroszkopikusan kicsi pórusain keresztül elnyeli a vízmolekulákat. Ennek az abszorpciós anyagnak a segítségével a tartályból alacsony nyomáson ki lehet nyerni a vizet. Így újabb vizet lehet beszivattyúzni és elpárologtatni. A párologtatási folyamatot az utastér hűtésére lehet használni. Amikor az anyag elnyeli a vízmolekulákat, hő keletkezik, amit bordás hőcserélőn keresztül a járművet körülvevő levegő felé lehet elvezetni, amennyiben a rendszer éppen hűt, vagy az utastérbe juttatni, ha fűtésre van szükség. Az eljárás kevés, csupán a kisméretű szivattyú működtetéséhez és a levegő utastérbe való befújásához szükséges áramot használ.
 
Bizonyos idő után az abszorpciós anyag azonban nem tud újabb vizet felvenni. De van mód a rendszer megújítására: amennyiben az abszorpciós anyagot rövid időre 200 Celcius fok fölé melegítik, a vízmolekulák kondenzálódnak, és így visszakerülhetnek a víztárolóba. „A rendszer megújításának céljából használható lenne egy elektromos fűtőtest, de akár egy napelemes vízmelegítő is.” – nyilatkozta Wang. Egy teljes regenerációs folyamat körülbelül megegyezik egy közepes hatótávolságú elektromos autó átlagos a töltőállomáson töltött töltési idejével, vagyis cirka 4 óráig tart.

Bár a klímaberendezés koncepciója nem új keletű, eddig azonban gondot okozott olyan rendszer kialakítása, ami elég kompakt ahhoz, hogy akár egy autóba is beépíthető legyen. Wang és munkatársai egy miniatürizált egységbe tudták beépíteni azt, amihez eddig legalább két konténer kellett: egy a párologtatáshoz, egy pedig a kondenzáláshoz. Az eredmény egy 30 literes tartállyal rendelkező, kevesebb, mint 35 kg tömegű klímaberendezés.

Kutatók jelenleg olyan anyagot keresnek, ami több vizet tudna elnyelni, hogy ezzel is teret nyerjenek. Egyik lehetőség a módosított zeolit. A porózus ásványt jelenleg főleg a katalízis során alkalmazzák. Az MIT-ban kísérleteket folytatnak fémorganikus vázszerkezetekkel (Metal Organic Framework – MOF) is, amiknek a fizikai tulajdonságai módszeresen megváltoztathatóak. Ezek az anyagok szerves összetevők különböző kombinációiból állnak, amiket mikroszkopikus fémkapcsolatokkal lehet összekötni. Itt főleg a termikus szempontból rendkívül vezetőképes anyagok, mint például a grafén-oxid jön szóba.

Az új rendszert azonban nem csak elektromos autókban lehet a későbbiekben hasznosítani, hanem épületek, adattároló szerverek, telekommunikációs eszközök hűtésére is. A berendezés legfőbb előnye, hogy a hűtés folyamata közben minimális áramot igényel, az abszorpciós anyag megújítási fázisát pedig lehet olyan időpontra ütemezni, amikor az gazdaságosan kivitelezhető.

(MIT 2013. május 21.)

Forrás: www.heise.de/tr

Vaikné Kabay Sarolt

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A nemzetközi energiaügynökség szerint több elektromos és hibrid autót adnak majd el, mint amennyi hagyományos meghajtású járművet ma értékesítenek a világon, miközben a járműértékesítés háromszorosára fog emelkedni.
Növekszik a hibrid technológia jelentősége.
Az Apple 2019-re felkészül az elektromos autók gyártására
A konszern intenzíven folytatja befektetéseit hazánkban

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?