Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Elektromos autó akár 1000 kilométeres hatótávolsággal

2017.05.30.
Egy kompaktabb akkumulátor design nagyobb teljesítményt tesz elérhetővé.

Kisebb helyen nagyobb teljesítmény: egy új fejlesztésű akkumulátor vonzóbbá teheti a jövőben az elektromos autók vásárlását. Sokkal kevesebb helyet igényel, illetve az energiavesztesége is csökkent. Az újfajta elektromos autókkal akár az 1000 kilométeres hatótáv is elérhető – ez majdhogynem kétszer annyi, mint amit a mai top kategóriás autók elérnek.

Hátránya az elektromos autóknak a rövid hatótávolsága, ami most az új akkumulátorral megváltozhat (© Harry Huber/thinkstock)

Manapság az elektromos autókkal nem lehet messzire eljutni: általában 100-200 kilométer után megállnak. Csupán néhány drága autómárka, mint a Tesla képes az 500 kilométert elérni. Az egyik alapvető oka a korlátozott hatótávnak, hogy az akkumulátor nem túl hatékony, illetve helytakarékos.

Túl nagy ellenállás

Az energiatároló rendszer gyakran több száz és több ezer külön akkumulátor cellákból épül fel – mindegyik külön csatlakozással, vezetékekkel és házzal. A felhasznált hely több mint 50 százalékát ezek a kiegészítő elemek emésztik fel. Ebből kifolyólag nem lehetséges a cellák tetszés szerinti elhelyezése és nem túl kedvező ezt a kialakítást az autóban kivitelezni.

Egy további probléma, hogy a szétaprózódott cellákat összekötő kapcsolatok elektromos ellenállást alkotnak, melyek csökkentik a teljesítményt. Mareike Wolter és kollégái a drezdai Kerámia Technológiák és Rendszerek Fraunhofer-Intézményétől (IKTS) megalkottak egy kompakt alternatív megoldást, mely az akkumulátor esetében optimálisan kihasználja az autóban rendelkezésre álló helyet.

 

A bipoláris elektróda gyártásához egy vékony fémréteg kerül mindkét oldalán bevonatolásra (©Frauenhofer IKTS)

Halmozás a nagyobb teljesítményért

Tudósok a helykímélő lítium-akkumulátor koncepciójukhoz az úgynevezett bipoláris elvet alkalmazták: az egyes akkumulátor cellák nem egymás után sorba állítva kapcsolódnak egymáshoz, hanem közvetlenül egymás fölött, nagy felületen. Ezzel a megoldással a közös ház és érintkezők teljes felépítése elhagyható, így több akkumulátor fér el az autóban.

Az akkumulátor szíve a kutatók által tervezett bipoláris elektróda – egy fém fólia, mely mindkét oldalán egy energiatároló kerámia réteggel lett bevonva. „A bevonat összetételét nagy odafigyeléssel kell megtervezni – a fólia alsó és felső rétegéhez is alkalmazkodnia kell”, magyarázza Wolter. A fólia egyik oldala így válik anóddá, míg a másik katóddá.

A hagyományos akkumulátor felépítéssel ellentétben ahol az elektródákat kábelek kötik össze, ebben az esetben a lapos bipoláris elektródák egymásra helyezve is összekapcsolhatóak. A közvetlen kapcsolatnak köszönhetően az áram az akkumulátor teljes felületén keresztülhalad, mely jelentősen csökkenti az elektromos ellenállást, ezzel növelve a gépjármű teljesítményét. Továbbá az akkumulátor elektródái oly módon lettek megtervezve, hogy gyorsan legyenek képesek energiát leadni és felvenni.

1000 kilométeres hatótáv

„Az új, tömörebb dizájnunkkal középtávon azt reméljük, hogy az elektromos autók hatótávolságát akár 1000 kilométerre is növelni tudjuk”, meséli Wolter. A kerámia bevonat optimalizálása és gyártása már előrehaladott, továbbá a labor tesztek is pozitívak.

A következő lépésben a kutatók nagyobb akkumulátor cellák kifejlesztését és elektromos autókba való beépítését tervezik. A bevont elektródák gyártása technológiai oldalról már problémamentesen megoldható. Az első igazi gépjárműtesztek 2020 környékén várhatóak.

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Virág Dávid

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Elon Musk egyre bizakodóbb, hogy egy nagyméretű gyár elegendő mértékben le fogja csökkenteni az akkumulátorok költségeit egy tömeggyártású elektromos autóhoz.
A csodaakkutól csökken a villanyautók ára
Indukcióval lehetővé válhat az elektromos autók menet közbeni töltése
A Stanford Egyetem és a SLAC Laboratórium kutatói kifejlesztenek egy öngyógyító mechanizmust, amivel megnövelhető az új akkuk élettartama.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?