Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Jelenlegi hely

Az Állatkert háromdimenziós megörökítése

2014.10.20.
Háromdimenziós térkép a fővárosi Állat- és növénykertről ráadásul az UAV és a repülőgépes technológia összehasonlítása érdekében

Repülőgép vagy drón? Azonos területen, a Fővárosi Állat- és Növénykert felmérésével végeztünk összehasonlítást, amit két videóval szemléltetünk:

A Fővárosi Állat- és Növénykert háromdimenziós modelljének elkészítéséhez nem használtak lézerszkennert, de mérőszalagot sem. A felmérést az Interspect Kutatócsoport végezte, mérő fényképezőgépekkel. Először repülőgép fedélzetéről, IS4 kamerával fényképezték a területet, ez nem tartott 7 percig. Később a módszert drónnal, egy nyolc légcsavaros helikopterrel is megismételték. Ezzel a módszerrel viszont 6 húszperces felszállással csupán az állatkert felét sikerült rögzíteni. mert a drónon csak kisméretű kalibrált fényképezőgép fér el, és alacsonyan is repül.

A mérőkamera olyan fényképezőgép rendszer, amely magas minőségű elemekből épül fel, az elrajzolása, torzítása minimális, de ezt a minimális hibát is javítják a kalibrációja során megalkotott képletek.

A három dimenziós modell úgy jön létre, mint ahogyan mi emberek 3D-ben látunk: két szemünk van, tehát térlátásunk is. A Molnár Zsolt és Bakó Gábor által tervezett mérőkameráknak is több objektívük van. Ez és a helyváltoztatás (a repülőgép haladása) teszi lehetővé a háromdimenziós leképzést. Az UAV (ember nélküli repülőeszköz) a mérőkamerát nem bírja felemelni, de a videóban látható sikeres kalibrált, átépített kézikamerás tesztek után elkezdték megépíteni drónra szerelhető kisméretű mérőkamerájukat is.  A felmérés folyamatát videók mutatják be repülőgépes és drónos esetben.

A háromdimenziós pontfelhőt lézerszkennerrel is elő lehetne állítani, de az Interspect csoport azért választotta a fotogrammetriai megoldást, nehogy megvakuljanak az állatok, vagy a látogatók, mivel a LiDAR-al (lézerszkenner) szemben a fényképezés semmilyen jelet nem bocsát ki, így teljesen ártalmatlan.

A táj háromdimenziós leképzésének módszerét szemléltető videó a színes pontfelhő elkészítéséig ad betekintést a folyamat fontosabb elemeibe:

- Repülőgép és mérőkamera bemérése, alkalmassá tétele
- Előkészítés
- Légi felmérés
- Terepi geodéziai felmérés
- Fotogrammetriai feldolgozás


és az eredmények:


- Ortofotó online rendszerben
- Interaktív helyszíni információs monitoron
- Vektorgrafikus 3D térkép

Drónos háromdimenziós légi felmérés és egyéb alkalmazások tesztelését mutatja be a második videó:

A drónos repülés előre programozható, előre megtervezett útvonalat jár be a kopter, és ha meghibásodna, vagy elromlana az idő automatikusan visszatér a kiinduló pont fölé. A kísérletek során manuális (kézi vezérlésű repülések is előfordultak, ilyenkor az egyik távirányító a koptert, a  másik a fényképezést vezérli, tehát két ember kell hozzá.


Előnyök:

- Olcsó szállítás
- Akár függőleges, akár vízszintes felmérési üzemmódban is alkalmazható (pl. falfelületek felméréséhez)
- Állítható kameratengely
- Előre programozott feladatvégzés
- Jelvesztés esetén automatikus visszatérés
- Élő kép is lehetséges

Hátrányok:

- Kis terület felmérése lehetséges hosszas előkészüléssel
- Nagy tartalék akkumulátor igény
- Kis munkamagasság
- Nem bír el minden kameratípust, ezért hozzá kellett alakítani a fényképezőgépeket és mérőműszereket kellett terveznünk és előállítanunk
- Magas beszerzési költségek

Arányok:

Repülőgépes felmérés: 150 - 800 km / h 1 - 30.000 Km2 felmérése egy nap alatt

Drónos felmérés: Merev szárnyú esetén 0,1 - 5 km2 míg kopterek esetében 0,1 - 0,35 Km2 mérhető fel egy nap alatt
(egy repülő eszközre és kezelőszemélyzetre számított reális lehetőségek)

Az Interspect Kutatócsoport online konferencia tesztsorozatában foglalkoznak a repülőgép kontra UAV témakörrel. Amennyiben részletesebben érdekli a téma, iratkozzon fel az online programhétre. Hivatkozás: https://www.facebook.com/Interspect

 

Bakó Gábor

 

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Ezzel a drónnal hamarosan valóság lehet a munkába való repülés.
Defibrillátorral felszerelt sürgősségi drón - pilóta nélküli repülőgép - prototípusát mutatták be Hollandiában.
Természeti előkép alapján modellezték a rugalmas és stabil hat lábon járást.
Egy EEG-berendezés segítségével lehetségessé vált a személyzet nélküli repülőgépek irányítása – a projekt egy dróngyártó cég és több egyetem közreműködésével valósult meg.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?