Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Alkohol mint rakéta-hajtóanyag?

2017.03.07.
Német–brazil projekt keretében tesztelik a „zöld” meghajtást.

Alkohol a mérgező hidrazin helyett: lehetséges, hogy a jövőben a hordozórakéták hidrazin helyett etanollal és oxigénnel fognak az űrbe indulni. Egy német–brazil projekt keretében nemrég sikeresen fejezték be az etanol hajtóművekhez való befecskendezőfejek tesztjét. A tervek szerint a brazil kis hordozórakéták felső fokozatát a jövőben etanol hajtóművekkel fogják működtetni, ezáltal le lehetne mondani a rendkívül mérgező és környezetre káros hidrazin használatáról.

Mindeddig a rakéták és űrszondák meghajtásához gyakran hidrazint használtak, amely a nitrogén és hidrogén nagy reakcióképességű vegyülete (N2H2). A problémát ezzel kapcsolatban az jelenti, hogy a hidrazin rendkívül mérgező és rákkeltő, már a bőrrel érintkezve is egészségkárosodást okozhat. Ennek megfelelően körülményes az üzemanyagként való tárolása és szállítása. Európában a REACH-rendelet alapján kérdéses az is, meddig engedélyezett még a hidrazin hajtóanyagként való használata.

A Német Légiközlekedési és Űrrepülési Központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) és a brazil AEB űrügynökség kutatói ezért lehetséges alternatívát kerestek a rakéták meghajtásához. Ötletük az, hogy etanolt használnak üzemanyagként. Az etanol a metánhoz hasonlóan az úgynevezett „zöld” üzemanyagok közé tartozik. Ezek jelentősége egyre nő, mivel környezetbarátabbak és kevésbé egészségkárosítók, mint a hidrazinvegyületek.

„Ahhoz, hogy megtaláljuk egy majdani német–brazil rakéta meghajtásához az optimális technológiát, párhuzamosan két befecskendezőfejet fejlesztettünk ki, amelyek eltérő koncepción alapulnak” – magyarázta Lysan Pfützenreuter projektvezető, a DLR munkatársa. A két befecskendezőfej elsősorban abban különbözik, hogyan jut be és keveredik el a hajtóanyag az égéskamrában.

Az új etanolos befecskendezőfejeket a DLR telephelyén, Lampoldshausenben tesztelték. Mindeddig ez az egyetlen olyan teszthelyszín Európában, ahol űrrakéták meghajtó-alkatrészeit etanollal lehet tesztelni, ezért 2016 tavaszán nagynyomású etanolellátó rendszerrel bővítették.

Az első eredmények pozitívak. „Az első tesztsorozat során minden fontos tesztcélt elértünk: 20 nap alatt összesen 42 indítást hajtottunk végre sikeresen” – nyilatkozta Pfützenreuter. „Ennek során pontosan elemezni tudtuk többek között a gyújtási viselkedést, valamint a rendszer stabilitását a gyújtás és a rakétahajtómű elindulása során. Ezáltal fontos felismeréseket tettünk a hajtómű továbbfejlesztéséhez.”

A két új befecskendezőfej egyike a tervek szerint a jövőben az új L75-hajtómű központi része lesz, amely etanollal fogja működtetni a kisebb terhek szállítására alkalmas brazil hordozórakétákat. Az „új” üzemanyaggal nemcsak a környezetet lehet kímélni, hanem az űrutazás költségei is jelentősen csökkenthetők, mivel a hidrazin biztonságos tárolásának és kezelésének költségei ebben az esetben nem merülnek fel.

 

 

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Garamvölgyi Ágnes

 

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Környezetbarát technológia: energiát termel az új okosablak
Alkoholt gyárthatunk vízből és levegőből
Új eljárást fejlesztettek az alacsony károsanyag-kibocsátású motorok vizsgálatához.
A sima landolás sikeres tesztje bizonyítja, hogy a kilövések költségei nagymértékben csökkenthetők.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?