Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

2017. 05. 10. - 03:44NanoBorg83

Abszolút 0, az a hőmérséklet, ahonnan nincs tovább, ezért abszolút.
Ezen a szinten nincs mozgás, mérhető hőkibocsátás, csupán nullponti energia.

Alkohol mint rakéta-hajtóanyag?

2017.03.07.
Német–brazil projekt keretében tesztelik a „zöld” meghajtást.

Alkohol a mérgező hidrazin helyett: lehetséges, hogy a jövőben a hordozórakéták hidrazin helyett etanollal és oxigénnel fognak az űrbe indulni. Egy német–brazil projekt keretében nemrég sikeresen fejezték be az etanol hajtóművekhez való befecskendezőfejek tesztjét. A tervek szerint a brazil kis hordozórakéták felső fokozatát a jövőben etanol hajtóművekkel fogják működtetni, ezáltal le lehetne mondani a rendkívül mérgező és környezetre káros hidrazin használatáról.

Mindeddig a rakéták és űrszondák meghajtásához gyakran hidrazint használtak, amely a nitrogén és hidrogén nagy reakcióképességű vegyülete (N2H2). A problémát ezzel kapcsolatban az jelenti, hogy a hidrazin rendkívül mérgező és rákkeltő, már a bőrrel érintkezve is egészségkárosodást okozhat. Ennek megfelelően körülményes az üzemanyagként való tárolása és szállítása. Európában a REACH-rendelet alapján kérdéses az is, meddig engedélyezett még a hidrazin hajtóanyagként való használata.

A Német Légiközlekedési és Űrrepülési Központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) és a brazil AEB űrügynökség kutatói ezért lehetséges alternatívát kerestek a rakéták meghajtásához. Ötletük az, hogy etanolt használnak üzemanyagként. Az etanol a metánhoz hasonlóan az úgynevezett „zöld” üzemanyagok közé tartozik. Ezek jelentősége egyre nő, mivel környezetbarátabbak és kevésbé egészségkárosítók, mint a hidrazinvegyületek.

„Ahhoz, hogy megtaláljuk egy majdani német–brazil rakéta meghajtásához az optimális technológiát, párhuzamosan két befecskendezőfejet fejlesztettünk ki, amelyek eltérő koncepción alapulnak” – magyarázta Lysan Pfützenreuter projektvezető, a DLR munkatársa. A két befecskendezőfej elsősorban abban különbözik, hogyan jut be és keveredik el a hajtóanyag az égéskamrában.

Az új etanolos befecskendezőfejeket a DLR telephelyén, Lampoldshausenben tesztelték. Mindeddig ez az egyetlen olyan teszthelyszín Európában, ahol űrrakéták meghajtó-alkatrészeit etanollal lehet tesztelni, ezért 2016 tavaszán nagynyomású etanolellátó rendszerrel bővítették.

Az első eredmények pozitívak. „Az első tesztsorozat során minden fontos tesztcélt elértünk: 20 nap alatt összesen 42 indítást hajtottunk végre sikeresen” – nyilatkozta Pfützenreuter. „Ennek során pontosan elemezni tudtuk többek között a gyújtási viselkedést, valamint a rendszer stabilitását a gyújtás és a rakétahajtómű elindulása során. Ezáltal fontos felismeréseket tettünk a hajtómű továbbfejlesztéséhez.”

A két új befecskendezőfej egyike a tervek szerint a jövőben az új L75-hajtómű központi része lesz, amely etanollal fogja működtetni a kisebb terhek szállítására alkalmas brazil hordozórakétákat. Az „új” üzemanyaggal nemcsak a környezetet lehet kímélni, hanem az űrutazás költségei is jelentősen csökkenthetők, mivel a hidrazin biztonságos tárolásának és kezelésének költségei ebben az esetben nem merülnek fel.

 

 

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Garamvölgyi Ágnes

 

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Környezetbarát technológia: energiát termel az új okosablak
Alkoholt gyárthatunk vízből és levegőből
Új eljárást fejlesztettek az alacsony károsanyag-kibocsátású motorok vizsgálatához.
A sima landolás sikeres tesztje bizonyítja, hogy a kilövések költségei nagymértékben csökkenthetők.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?