Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

A SpaceX biztonságban visszahozta a gyorsítórakétát a Földre

2014.05.12.
A sima landolás sikeres tesztje bizonyítja, hogy a kilövések költségei nagymértékben csökkenthetők.

A Space Exploration Technologies (vagy rövidebb nevén SpaceX) pénteki, a Nemzetközi Űrállomásra végzett küldetése során egy komoly lépést tett afelé, hogy az űrrepüléseket olcsóbbá tegye a gyorsítórakétáinak újrahasznosításával. A küldetéshez használt Falcon 9 volt az első repülő rakéta leszálló lábakkal, és szintén elsőként hajtotta végre az irányított óceánba történő landolást.

A harmadik hivatalos rakományt szállító küldetés múlt havi kilövését elhalasztották, majd technikai problémák miatt a hétfői kilövést is lefújták.

A rakéta, mely 3500 font ellátmánnyal Dragon űrkapszulákat szállított az űrállomásra, csupán délután 3:25 –kor tudott felemelkedni (Keleti idő szerint). A Dragon űrhajó szombaton érte el az űrállomást.

Ez a küldetés volt az első sikeres tesztje az Falcon 9 első fokozata új képességeinek, miszerint a rakomány pályára állítása után képes leereszkedni és simán leszállni. A közönséges gyorsító rakéták visszahullnak a Földre, miután elégették az üzemanyagukat. Az atmoszférába történő visszatérés elég gyors ahhoz, hogy a levegővel való súrlódás következtében keletkező hő tönkretegye a rakétát. Ez nagyban megnöveli a kilövési költségeket (akár 200 millió dollár kilövésenként) mivel minden kilövéshez új rakétát kell építeni.

A SpaceX már most a legolcsóbb költségű kilövési szolgáltatást biztosító vállalat kevesebb, mint 100 millió dolláros kilövési költséggel. A cég reméli, hogy még olcsóbbá tud válni az újrahasznosítható rakétákkal. A SpaceX egy Falcon 9 első fokozatát tesztelte alacsony magasságú repülésekkel a texasi, McGregorban lévő fejlesztő és teszt központjában. A cég közzétett egy videót egy múlt heti tesztrepülésről, melyen ugyanolyan típusú leszálló lábak voltak, amilyeneket a pénteki kilövés során alkalmaztak.


Egy kamera a rakéta második fokozatáról élő videót rögzített a kilenc SpaceX által gyártott, az első fokozaton lévő Merlin hajtóművekről. A lángnyelvek és a füst fokozatosan tágult, ahogy a levegő elvékonyodott a rakéta körül. Körülbelül 50 mérföldes magasságban a hangsebesség tízszeresével haladva, körülbelül 35 mérföldre Florida partjaitól az első fokozat hajtóművei terv szerint leálltak. Amint az első fokozat levált, a második fokozat egyetlen Merlin hajtóművét gyújtották be, hogy a Dragon űrhajó megtegye a maradék útját a pályára álláshoz. Egy másik kamera nézet pedig a Dragont mutatta, amint távolodik a második fokozattól az űrbe, a Földdel a háttérben.

Ezalatt egy az első fokozattal létesített adatkapcsolat megerősítette, hogy az első fokozat kilenc hajtóműve közül három újra begyulladt, hogy lelassítsa a gyorsító rakéta Föld légkörébe történő belépését. Ezután egy egyedülálló hajtóművet indítottak el alacsonyabb magasságban az Atlanti óceán felett a sima leszállás érdekében. A rakéta második fokozatát nem tervezték újrahasznosításra.

Egy konferencián körülbelül másfél órával a kilövés után a SpaceX vezérigazgatója Elon Musk megerősítette, hogy a kezdeti adatok a gyorsító rakéta első fokozatáról biztatóak. A gyorsító rakéta éppen hangsebesség fölötti sebességre lassított, és körülbelül 5 mérföldes magasságba ereszkedett (ami egy utasszállító repülőgép repülési magassága) mielőtt a szárazföldi irányító bázissal elveszítette a kapcsolatot.

Az utolsó adatok azt mutatták, hogy a rakéta nem forgott. A Falcon 9 első fokozatának első kísérleténél novemberben, a földet érés közben egy űrrepülés után, a rakéta kicsúszott az irányítás alól. A gyorsító rakétát, melyet a pénteki repülésen használtak, leszállólábakkal és még nagyobb teljesítményű rakétákkal szerelték, hogy megakadályozzák a gyorsító rakéta forgó mozgását.

Ennek ellenére Musk kezdetben nem volt bizakodó, hogy a gyorsító rakéta finoman landolt a vízre, a magas hullámok miatt.

 „Úgy gondolom, nem valószínű, hogy a rakéta képes volt sikeresen földet érni.” – mondta a repülés utáni sajtókonferenciáján. A konferencia alatt ő és a mérnökei adatokra vártak egy repülőről, mely a rakéta becsapódásának tervezett helye közelében repült, körülbelül 4-500 mérföldre Cape Caneveral-től. A hajók, melyek elhozzák a rakétát nem tudták megközelíteni a leszállás helyét a 15-20 láb magas hullámok miatt.

Azonban Musk, két órával a konferencia után twitteren közzé tette, hogy a gyorsító rakéta mégis biztonságban landolt. „A repülőgépről feltöltött adatok azt mutatják, hogy az Atlanti óceánba való landolás sikeres volt!” – írta – „A fedélzeti számítógépek folytatták az adatok továbbítását még nyolc másodpercig a vízen való landolást követően. Akkor álltak le, mikor a rakéta eldőlt.” Az utolsó jelentés szerint néhány hajó legénysége kísérletet tesz a rakéta elszállítására.

A vállalat megkísérli a szárazföldön való landolást, miután további precíziós landolásokat hajtott végre. A következő nagy mérföldkő a sikeres újrahasznosítást követően egy gyorsító rakétának az újra felhasználása, melyre akár a következő év elején sor kerülhet. A vállalat célja nem csupán újrahasznosítani és újrahasználni a rakétákat, de mindezt gazdaságos módon tenni.

 „Az újrahasznosítás egyszerre kell, hogy gyors és teljes legyen” – mondta Musk a sajtókonferencián, „mint egy repülőgép, vagy egy autó, vagy valami hasonló. Ha szét kell szedned és össze kell raknod egy autót, és kicserélni egy csomó alkatrészt mielőtt vezetnéd, eléggé drágává tenné. Ezért nekünk nem csupán újrahasznosítanunk kell, hanem meg kell mutatnunk, hogy gyorsan és könnyen újra repülni tud pusztán egyetlen változtatással: üzemanyaggal újratöltve.”

A Dragon, amit pénteken lőttek ki, elérte az űrállomást és szombat reggel csatlakozott az űrállomás robot karjához. Ezt követően a Föld-felőli kapuhoz dokkolt, az űrállomás Harmony modulján.

Ez volt a Dragon ötödik repülése. SpaceX-nek szerződése van a NASA-val további kilenc rakomány szállítására a Nemzetközi Űrállomásra. A cég további 10 repülést tervez ebben az évben, beleértve a kereskedelmi műhold kilövéseket is. Ezek mindegyike lehetőséget nyújt arra, hogy újrahasznosítsanak egy-egy rakétát.

 

Forrás: www.technologyreview.com

 

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Egymillió embert juttatna el a Marsra a következő 50-100 évben Elon Musk.
A SpaceX újrahasznosítható gyorsító rakétája a kategóriájában elsőként járulhat hozzá a radikálisan olcsóbb űrbe jutáshoz.
Sikeres Dragon ernyőteszt a NASA megbízásából.
2015 végére a Dragon emberek szállítására alkalmas új változata akár tesztrepülésen vehet részt.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?