Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

A SpaceX a világ első újrahasznosítható gyorsítórakétájának a kilövésére készül

2014.04.09.
A SpaceX újrahasznosítható gyorsító rakétája a kategóriájában elsőként járulhat hozzá a radikálisan olcsóbb űrbe jutáshoz.

Ha minden jól megy, még ebben a hónapban a Space Exploration Technologies (vagy SpaceX) elsőként fog végrehajtani űrrepülést.

Miután leszállította a rakományt a Nemzetközi Űrállomásra, a Falcon 9 első fokozata, amelyet a kijutás során használtak, újra be fogja gyújtani a hajtóműveit. Az ismételt begyújtásnak köszönhetően a rakétának lehetősége nyílik arra, hogy visszatérjen a Föld atmoszférájába anélkül, hogy összetörne vagy szétesne útközben, miként a legtöbb rakéta.

A kilövést eredetileg március 16-ára tervezték, de a vállalat ezt elhalasztotta legkésőbb március 30-ig, hogy további munkálatokat végezhessenek.

A rakéta az Atlanti Óceán felett fog elszállni, nem messze a cape caneverali kilövőállás partjától, ezután négy leszálló láb fog előbújni a rakéta oldalából. Az Óceán felett körözve, a rakéta sót fog kilövellni a lángokkal és a füsttel együtt. Végül a hajtóművek leállnak és a rakéta pár lábról az óceánba fog esni egy hajó mellett, hogy aztán kihalásszák, és újra felhasználják.

A következő repülések során az úgynevezett F9R rakétával már a földön fognak landolni. Jelenleg a vízen való landolás maximális biztonságot nyújt arra az esetre, ha a rakéta meghibásodna.

A SpaceX újrahasznosítható gyorsító rakéta technológiájának a tesztje az első a kategóriájában és kikövezheti az utat a lényegesen olcsóbb űrrepüléshez. “Évtizedekig az újrahasznosítás volt a Szent Grálja a kilövésiparnak” állítja Jeff Foust, egy elemző a Futron-nál, amely egy tanácsadócég a marylandi Bethesdában. Ez azért van, mert az úgynevezett feláldozható rakéták, amelyeket alapesetben használtak, roppant mértékben járultak hozzá a kilövések költségeihez – ez olyan, mintha minden tengerentúli repüléshez egy új repülőgépet építenénk.

A SpaceX alacsony magasságú repülésekkel kezdte a tesztjeit egy hajtóművel a Falcon 9 rakéta első fokozatán, egy Grashopper-ként ismert rakétával, a texasi McGregor-nál lévő próbaterepeken 2012-ben. A repülések fokozatosan egyre magasabban zajlottak, egészen az októberi végső tesztig, amikor a rakéta elérte a 744 méteres magasságot. Azután folytatta a repülést, hogy földkörüli pályára állítson egy kommunikációs műholdat a kaliforniai Vandenberg légi bázisról. Novemberben egy Falcon 9 első fokozata sikeresen újraindított hármat a kilenc hajtóműből, hogy azután távvezérelve szuperszonikus sebességgel visszatérjen az űrből.

A rakéta túlélte a visszatérést, de később kicsúszott az irányítás alól és a Csendes Óceánba ütközve összetört. A SpaceX vezérigazgatója Elon Musk azt mondta a repülés után az újságíróknak, hogy a leszálló lábak, amelyek akkor még hiányoztak a rakétáról, valószínűleg stabilizálták volna a rakétát egy távvezérelt vízen való landolás során. A Március 16-i repülés lesz az első földkörüli teszt leszálló lábakkal.

Miután szombaton kiemelik a rakétát a vízből, a SpaceX mérnökei és technikusai tanulmányozni fogják, hogy megállapítsák, mennyibe kerülne helyrehozni egy ilyen rakétát az újabb használatra. A SpaceX azt is tervezi, hogy a második fokozatát is újrahasznosítsa a rakétának, jelenleg azonban csak az első fokozatot fogják helyrehozni a kilenc Merlin hajtóművével. Ezek képezik a rakéta költségeinek nagy részét.

Még az újrahasznosítható rakéták nélkül is felrázta a SpaceX az évi 190 milliárdos műhold kilövési üzletet a versenytársakénál radikálisan olcsóbb kilövési áraival. A cég 55.6 millió dollárral hirdeti egy Falcon 9-es kilövését. A versenytársaik kevésbé készségesek a költségeikkel kapcsolatban, de egy francia rakéta cég, az Arianespace jelezte, lehet, hogy kérnék az állami támogatások növelését, hogy versenyképesek maradjanak a SpaceX-szel szemben.

A SpaceX továbbá az úgynevezett Evolved Expendable Launch Vehicle, vagy EELV, szerződésekért versenyez, hogy műholdakat lőhessen ki az USA légi erejének számára. Az egyetlen versenytársa a szerződésekben a United Launch Alliance, 380 millió dollárt keres kilövésenként.

Március 5-én Musk bizonyította a Senate Appropriations Subcommittee on Defense előtt, hogy a cége képes lecsökkenteni a költségeket 90 millió dollárra kilövésenként. Elmondta, a kormányzati küldetések költségei magasabbak voltak a kereskedelminél a kormány nyújtotta kilövési biztosítás hiánya következtében. “Tehát, annak érdekében, hogy növeljük a siker valószínűségét, egy eléggé alapos küldetésbiztosítási többlet van alkalmazva,” mondta Musk a meghallgatáson. Addig, a SpaceX javasolt költsége a légierő küldetésekre csupán 23 százaléka az ULA-énak.

A SpaceX alacsonyabb kilövési költséggel számol, hogy megnövelje az igényt a kilövési szolgáltatások iránt. De Foust figyelmeztet, hogy ez a stratégia kockázattal jár. “Sok jelenlegi kilövési szolgáltatási ügyfél, beleértve a közönséges műholdak üzemeltetőit, nem különösebben árérzékeny, így ennek következtében nem számolnak az újrahasznosíthatósággal az alacsonyabb költségek érdekében”

Ez azt jelenti, hogy még több kilövés, és ennek következtében bevétel szerezhető a piacokról, amelyek még jelenleg nem léteznek. “Egy újrahasznosítható rendszer jóval alacsonyabb kilövési költséggel jelenleg alacsonyabb bevételt jelentene az adott vállalatnak, hacsak nem tudják jelentősen növelni az igényt.” mondja Foust. “Ez az igény többlet valószínűleg az új piacokról jönne, a közösségi űrrepülés valószínűleg a legnagyobb és legismertebb példa.”

Valóban, a SpaceX az emberi űrutazás küldetésével alakult. Jelenleg egyike azon három vállalatnak, amelyek együtt dolgoznak a NASA alapokkal, hogy olyan űrhajókat építsenek, amelyek alkalmasak asztronautákat juttatni a nemzetközi űrállomásra. Musk terve még tovább vinni a SpaceX-et – egészen a Marsra, telepesekkel. A Mars benépesítéséhez pedig rengeteg alacsony költségű űrrepülésre lesz szükség.

 

Forrás: www.technologyreview.com

Kiss Gábor

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Egymillió embert juttatna el a Marsra a következő 50-100 évben Elon Musk.
A sima landolás sikeres tesztje bizonyítja, hogy a kilövések költségei nagymértékben csökkenthetők.
Pályán a NASA első műholdja, mely egy Delta-2 rakétával indult Kaliforniából.
Tervek, események a teljesség igénye nélkül.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?

Közlekedésmérnök állások