Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

A Siemens megerősíti érdekeltségeit az árapály-energia területén

2011.11.16.
A műszaki óriás szereti a tengeri energia kiszámíthatóságát – amelyet akár „évszázadokra előre is ki lehet számítani.”

A tengeri energia már régóta egy szűk piacnak látszó terület, ami a globális energiaszükségletnek csupán néhány százalékát képes lefedni. De még ez a látszólag korlátozott energiaforrás is már magához csalogatott néhány nagy játékost, legutóbb a Siemens-t. Ebben a hónapban a német műszaki óriás 10% alattiról 45%-ra növelte részesedését az angol Marine Current Turbines árapály-energia fejlesztőcégben. Michael Axmann, a Siemens nap- és vízenergia részlegének pénzügyi igazgatója szerint a fő vonzerőt a tengeri energia kiszámíthatósága jelentette.

A nap- és szélerőművek üzemeltetőinek komoly kihívást jelent a „holnapi termelés” megjósolása, a rossz előrejelzések viszont pusztító hatással lehetnek az erőátvitel megtervezésére és a piaci árakra. Ezzel szemben a Hold és a Nap gravitációs vonzása – ami az árapály ciklusait szabályozza – meglehetősen biztos alapokat nyújt az árapály erőművek termelési mutatóinak megtervezésében. „A rendszerek kimeneti teljesítményét évszázadokra előre is ki lehet számítani,” mondja Axmann.

Az eredmény magasabb bevételeket jelenthet. Axmann megjegyzi, hogy az árapály erejére „nem vonatkozik a volatilitás”. Ez megnöveli a megtermelt energia értékét és megbízhatóbbá teszi az üzletet a beruházó és az üzemeltető számára.

Axmann azt már nem árulta el, hogy mekkora hozzáadott értéket jelenthet ez a fajta kiszámíthatóság, de úgy számolja, hogy 2020-ra a tengeri turbinák olyan áron fogják szállítani az elektromos áramot, ami versenyképes a mai offshore szélerőművekkel – ellenére azon kihívásoknak, amelyekkel a víz alatti műveletek során szembe kell majd nézni.

A Marine Current Turbines vezérigazgatója, Andrew Tyler szerint a költségcsökkentés és a kormányzati ösztönző támogatások kombinációja biztosítani fogja a cég árapály-energia parkjainak jövedelmezőségét. Tyler számít a cég első két tengeri erőmű parkjának a megtérülésére: egy négyturbinás tömböt terveztek a skót Skye szigeténél és egy ötturbinás tömböt Wales északnyugati partjainál.

Az észak-írországi Strandford Lough-nál már 2008 óta üzemel egy bemutató turbina, amely 1.2 megawattot generál. A költségcsökkentés egy része onnan származik, hogy a kettős rotorú egységek teljesítményét 2 megawattra emelték. A jövőbeni költségcsökkentések pedig, mondja Tyler, elsősorban a berendezések szerelési és logisztikai hatékonyságából fognak származni, igénybe véve a Siemens szakértelmét ezeken a területeken.

A vállalat számol az egyesült királysági és a skót telepítési támogatásokkal is. Ezen kívül, az árapály-energia parkok megújulóenergia-termelési támogatásokkal is el fogják látni a céget (ehhez meg kell felelni az Egyesült Királyság megújuló energia szabványának). A múlt hónapban az Egyesült Királyság bejelentette azon terveit, amelyek alapján megawattóránként kettőről öt kreditre emelnék minden hullám- és árapály-energiából származó elektromosság támogatását. Összehasonlításképpen, a tengeri szélerőművek két, míg a biomasszával működő erőművek egy kreditet fognak kapni.

Tyler úgy becsüli, hogy az első erőműparkok évente 15,000-20,000 megawattórát fognak termelni, ami azt jelenti, hogy az árapály turbina tömbök évente 3.75 millió angol font (1.4 milliárd forint) ösztönző kifizetést hozhatnak a konyhára. Tyler azt mondja, hogy a Siemens háttere kulcsfontosságú szerepet fog játszani abban, hogy magánbefektetésekből összegyűjtse a projekt finanszírozásához szükséges 100 millió fontot: „Ez teljesen megváltoztatja a hitelességünkről alkotott képüket,” mondja.

A párizsi székhelyű Alstom Group – amely Siemens-el is versenyben van az elektromos berendezések és a nagysebességű vonatok terén – jövőre szintén fejest akar ugrani az árapály energia világába. Az Alstom jelenleg egy 1 megawattos, demonstrációs turbinát épít a kanadai Clean Current Power Systems-től licencelt technológia alkalmazásával. A múlt hónapban a Bali szigetén megtartott találkozón Philippe Gilson, az Alstom óceánenergetikai menedzsere is megerősítette, hogy az Alstom 2012-ben egy 20 méter magas, merülő turbinát tervez telepíteni az új-skóciai Fundy-öbölben.

Kapacitásnövelés: Ez a kettős rotorral szerelt árapály turbina már 2008-óta szolgáltat akár 1,2 megawatt teljesítményt az ír partoknál. A kereskedelmi verzió 2 megawattot fog előállítani. (Fotó: Marine Current Turbines)

Forrás: www.technologyreview.com

Püski László

Cikk értékelése: 
Szerző: Püski László

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A termoelektromos tulajdonságú fémes alapanyagokból nyomtatott szerkezetek generátorként is szolgálhatnak.
Fotoszintézishez optimalizált fénydiódákkal spórolhatnak a növénytermesztők.
A radioaktív termoelektromos generátorok üzemanyagának, a plutónium-238 újragyártása szükséges a Naprendszert elhagyó újabb űrszondák számára.
A Toronto Egyetemen dolgozó kutatócsapat újfajta kétrétegű napelem cellát fejlesztett fényelnyelő nanorészecskékből, amely a jövő többrétegű napelemeinek alapja lehet.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?