Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

A négyszemélyes hidrogénmeghajtású repülőgép első útja

2016.10.10.
A repülőt csak üzemanyagcellák és akkumulátorok hajtják meg.

Kibocsátás nélkül a levegőben: szeptember végén indult első útjára a világ első, pusztán üzemanyagcella-meghajtású, négyszemélyes repülője. Üzemanyaga hidrogén, amelyet egy üzemanyagcella alakít át elektromos energiává. A repülőgép hatótávolsága 1500 km. Az ilyen technológiával működő repülőket a jövőben légi taxiként és a regionális közlekedésben lehetne alkalmazni.

Az autó- és hajóközlekedés mellett a légi közlekedés is azokhoz a területekhez tartozik, ahol túlnyomórészt még fosszilis nyersanyagokat használnak üzemanyagként. Azonban a kutatók és mérnökök már világszerte dolgoznak az alternatívákon. Ennek példája a Solar Impulse 2, egy tisztán napenergiával működő repülő, amely idén sikeresen körberepülte a Földet.

A kibocsátás nélküli repülőgépek egy másik típusa, egy üzemanyagcellás repülő szeptember 29-én Stuttgartban tette meg első útját. A HY4 világszerte az első olyan négyüléses személyszállító repülő, amelyet pusztán hidrogén üzemanyagcellás akkumulátorrendszer hajt meg. A repülőgép meghajtását többek között a Német Légi Közlekedési és Űrkutatási Központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) kutatói fejlesztették ki.

Az 1500 kg súlyú repülőnek két törzse van, amelyek oldalt össze vannak kötve egymással. Üzemanyaga a hidrogén, amelyet egy alacsony hőmérsékletű üzemanyagcellába vezetnek. Itt a hidrogén oxigénnel vízzé egyesül. Ennek során energia szabadul fel közvetlenül elektronok, azaz elektromos áram formájában. Ez az áram hajtja meg a repülőgép légcsavarját.

A HY4 elektromotorjának teljesítménye 80 kW, és 200 km/h-s legnagyobb sebességet, valamint 165 km/h-s utazósebességet tesz lehetővé. A fedélzeten szállított lítium-ion akkumulátor szolgáltat még áramot a felszállás és az emelkedések során.

Ezzel a meghajtással a HY4 a sebességtől, a repülési magasságtól és a terheléstől függően 750–1500 km megtételére és négy személy szállítására képes. „Az olyan kis személyszállító repülőgépeket, mint amilyen a HY4, hamarosan elektromos légi taxiként alkalmazhatják a regionális közlekedésben, ahol a hagyományos közlekedési eszközök rugalmas és gyors alternatíváját jelenthetik” – nyilatkozta Josef Kallo, a DLR-ben a HY4 projekt vezetője.

A HY4 nagy előnye, hogy ha az üzemanyagcellához szükséges hidrogént megújuló energiaforrásokból nyert áram segítségével állítják elő, akkor kibocsátás nélkül repül. „Büszke vagyok rá, hogy európai kutatók és gyártók megvalósították ezt a hidrogén üzemanyagcellával meghajtott repülőt” – nyilatkozta Violeta Bulc, az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosa a HY4 első útja során. „A hasonló előremutató tettek a kibocsátásmentes repülés jövőjét testesítik meg.”

A nagy személyszállító repülők alternatív meghajtásra való átállása egyelőre még meglehetősen valószerűtlen. Azonban a kisebb gépeknél már kifizetődő lehet a napelemes meghajtás, az elektromotorok és az üzemanyagcellák. „A nagy személyszállító repülőgépek a belátható jövőben még hagyományos meghajtással fognak közlekedni” – magyarázta André Thess, a DLR Műszaki Termodinamikai Intézetének vezetője. „Célunk, hogy az üzemanyagcellás hajtásláncot továbbfejlesszük és hosszú távon akár 19 személy szállítására alkalmas regionális repülőkben is felhasználjuk.”

 

Az üzemanyagcellás repülő tesztrepülés közben Szlovéniában (Kép: © DLR)

 

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Garamvölgyi Ágnes

 

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A génmódosított mikroalgák jóval hatékonyabban állítják elő a hidrogént.
Az AERO 2016 nemzetközi repülős szakmai kiállításon mutatták be a repülőgépet, melyen elnyerte az „E-FLIGHT AWARD 2016” díjat.
Gustav Weißkopf repülőjének vizsgálata újabb bizonyítékkal szolgál.
A Boeing lerántotta a leplet hidrogén meghajtású pilóta nélküli repülőgépéről

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?

Építőmérnök állások

Környezetmérnök állások

Vegyészmérnök állások