Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

A maja szökőkutak titkai

2010.05.10.
A maják igazi  építőmérnökök voltak.

Minden jel arra mutat, hogy a maja építészek már ismerték a víznyomásban rejlő mérnöki lehetőségeket. Minderre a maják Palenque városában, egy akvadukt tanulmányozása közben jöttek rá a Pennsylvaniai Egyetem kutatói. A kutatás során megvizsgált csatornavezetékben elegendő nyomás keletkezett ahhoz, hogy 6 méteres magasságba emeljék a vizet. A kutatók elképzelhetőnek tartják, hogy szökőkutat tápláltak ilyen módon a maják. – írja a „Journal of Archaeological Science”.

Palenque a mexikói Chiapas tartományban egy fennsíkon elterülő, számtalan patakkal keresztül szelt város, Krisztus után 250 és 600 között élte fénykorát. Máig, mindössze 5%-át ismertük meg a városnak, a többit elfedte az esőerdő sűrűn burjánzó növényzete. A feltárt városrészekből viszont egyértelműen kiderült, hogy a korabeli maja építőmérnökök állásaikban akvaduktokat, és földalatti vízvezetékeket is építettek a városukba. Ezeket pedig mind úgy méretezték, hogy azok képesek legyenek a legcsapadékosabb időjáráskor is a víz elvezetésére. Lényeges, hogy a földalatti vezetékek használatával helyet takarítottak meg a teraszos városépítés számára, hiszen a maják városa egy hegyektől szorosan körbevett területen fekve erősen korlátozott terjeszkedési lehetőségekkel rendelkezett.

Maja szokokut

Valahogy így működhetett

A „Piedras Bolas Aqueduct” névre keresztelt csatornaszakasz érdekes kialakítása, már 1999-ben, annak felfedezésekor is felkeltette a kutatók érdeklődését. Most egy régészekből és áramlástani szakemberekből álló csapat tanulmányozta a „Piedras Bolas Aqueduct”-ot a földalatti szakaszt is magában foglaló, forrásról táplált csatornaágat. Az építőmérnöki rendszer egy hegyoldalon fut végig, 60 méter hosszú, mely során a víz 6 méterrel kerül közelebb a tengerszinthez. A részben mára már beszakadt csatorna legérdekesebb sajátossága, hogy a fölső részen még 3 négyzetméteres keresztmetszettel rendelkezik, ám lefelé érve egyre szűkül, és a végén már csak egy 0,05 négyzetméteres kis nyíláson kerül ismét felszínre a víz. A szűkítés és a gravitáció együttesen akkora nyomásnövekedést okoztak, amely elegendő volt ahhoz, hogy a kis nyíláson 6 méter magasra emelkedhessen a víz.

Így néz ki belülről az alagút

A lelet azért is jelentős, mert egy régi feltételezést döntött meg, bizonyítva, hogy a maják hidraulika terén sem voltak lemaradva európai kortársaiktól. Ha úgy tetszik a maja kultúra „mérnökkultúra” is volt. "Mindeddig azt hittük, hogy a spanyolok honosították meg az Újvilágban a víznyomásos rendszert, ám a régészeti adatok, az éghajlati és felszínalaktani tényezők, valamint az egyszerű hidraulikai törvények alapján minden jel arra mutat, hogy a maják már az európai hódítás előtt használták a zárt csővezetékes vízszállítást." - magyarázzák Pennsylvaniai Egyetem kutatói, Kirk French régész és Christopher Duffy hidrológus.

Az alagutrendszer

A mayák csatornarendszere, benne a Piedras Bolas Aqueduct-tal

A kutatók lemodellezték a rendszert és megállapították, hogy úgy áradásokkor, mint száraz időszakban el tudta látni feladatát a szűk keresztmetszetben végződő csatornaszakasz, amely a túlfolyást megakadályozó technikával is el volt látva és egyszerre nagy mennyiségű víz befogadására is képes volt.

Hogy pontosan mire használták a nagynyomású vizet a maják, nem tudni. Lehetséges, hogy magas épületeket láttak el vízzel, de az is, hogy tisztításnál vették igénye a nyomást, vagy hogy a város lakóit gyönyörködtették szökőkutakkal.

Az 1567-ben felfedezett város, 1987 óta az UNESCO kulturális világörökség része.

Ivicsics Miklós

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A teherautók vontatmányaira szerelt ''oldalszoknya'' előnyös aerodinamikai tulajdonságokat kölcsönöz viselőjének, ezáltal csökkentve az üzemanyag fogyasztást és a káros anyag kibocsátást akár 15%-kal is.
Az ausztráliai Adelaide Egyetem kutatói az alapkutatások mellett a szélturbina farmok viselkedését is tanulmányozzák.
Kínai kutatók ausztrál segítséggel próbálják meg modellezni a gátszakadás után keletkező áradást és hatásait. (+videó)
Az eredetileg a repülőgépszárnyak felhajtóerejének növelésére kifejlesztett technológia segítségével hamarosan olcsóbbá válhat a szélenergiából termelt elektromos áram.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?