Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Jelenlegi hely

3D nyomtató nyolc lábon

2017.05.02.
Az önállóan dolgozó robotpókok karosszéria alkatrészek építésében segítenek.

A robotikában az állatvilág gyakran szolgál példaként az új gépek fejlesztésekor. A mérnököket már csaknem minden állatcsoport megihlette, hallhattunk már robot méhekről, rájákról, majmokról és sok más egyéb állatról is. A Siemens most létrehozta a következő robotállatot: a pókot, amely selyem helyett egy gyorsan keményedő polimerből „szövi” a különböző munkadarabokat.

Az első robotpókok már 2014 januárjában mászkáltak – habár akkoriban még csak virtuálisan. Időközben megérkeztek a való világba. A robotok számítógépen megtervezett alkatrészeit Livio Dalloro vezetésével a Siemens princetoni kutató központjában gyártották 3D nyomtató segítségével. Az összeszerelt „Siemens-Spiders”, röviden SiSpis, maguk is mobil 3D nyomtatóként működnek.

A robotkarok végén elhelyezett fúvókákkal a pókok mikrométerenként, rétegről-rétegre hordják fel az anyagot például repülőgéptörzsek vagy hajótestek felületére. Egy robotpók egyedül azonban nem elég: a fejlesztők a csapatmunka előnyeit használják ki. A SiSpist úgy programozták, hogy a munkát megosztva együttműködjenek.

 

 

A robotpókok mobil 3D nyomtatóként működnek (© Siemens)

Hogy a közös munka ne forduljon káoszba, a robotpókok egy újonnan fejlesztett számítógépes algoritmus alapján működnek. Dalloros csapata úgy programozta őket, hogy a gépek egymás között képesek legyenek felosztani a munkát. Így mindegyikük a nyomtatandó projekt azon részén dolgozik, amit a 3D nyomtatóban végződő karjai segítségével el tud érni. Közvetlenül mellette pedig egy másik robot végzi a munkát, így garantálják a feladat hiánytalan teljesítését.

Az összehangolt együttműködésnek köszönhetően a robotok képesek komplex geometriai alakzatokon is úgy dolgozni közösen, hogy egy kis helyet se hagyjanak ki. Hasan Bank, a projekt egyik munkatársa elmondta, hogy rajtuk kívül még senki nem próbált mobil eszközökkel ilyesmit megvalósítani.

Ahhoz hogy a robotpókok el tudjanak igazodni a munkaterületükön, fedélzeti kamerákkal és lézerszkennerekkel szerelték fel őket. Így például az útjukba kerülő akadályokat is felismerik, amit aztán az algoritmusuknak köszönhetően önállóan ki tudnak kerülni – magyarázták a tudósok.

A Siemens robotpókja tesztelés közben (© Siemens)

Ha az akkumulátoruk teljesítménye mintegy két óra munka után a végéhez közeledik, maguktól elmennek a töltőállomásra. Azonban anélkül nem, hogy előtte az adataikat átadták volna egy másik robotpóknak, amely éppen fel lett töltve. Ez aztán ott tudja folytatni a munkát, ahol az első pók abbahagyta.

Ahhoz hogy a jövőben hajótörzs nagyságú alkatrészeket is el tudjanak készíteni a robotpókok, a kutatók szerint valószínűleg több száz robotra lenne szükség. Azonban korábbi céljukat már elérték, a lehető legkevesebb programozással a robotok önálló együttműködésre képesek – számoltak be róla a fejlesztők.

 

Forrás: www.scinexx.de

Csulikné Bengery Zsófia

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Először jelent meg robot írta tudósítás online napilapban: a Los Angeles Times egyik hétfői cikkét olyan program generálta, amely földrengés esetén automatikusan készít rövid tudósítást.
Bemutatták a magyar fejlesztésű eFusion elektromos repülőgépet.
Nagyobb önállóság a kétoldali végtagbénulásban szenvedők számára.
A szegedi Informatika Történeti Múzeum állatrobotját, a Katicát mutatja be a londoni Science Museumban a csütörtöktől vasárnapig tartó RobotvilleEU nevű kiállításon. &nbsp;

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?