Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Űrtechnológia a villanyautókhoz

2016.02.11.
A Mars és más égitestek kőzeteinek fúrására alkalmas fúró fejlesztői mellesleg szuperkönnyű autótöltőt is készítettek

Az idegen égitesteken a hagyományos, forgó fúrók nem elég hatékonyak, mert ha mélyre akarnak fúrni, akkor a fellépő nagy súrlódás miatt túl nagy tömegű berendezésre lenne szükség. Éppen ezért az idegen égitesteken eddig csak a „felszínt kapargatták”. A jelenlegi technológiával az ESA 2018-ra tervezett ExoMars marsjárója (az idén márciusban induló orbiterrel és Schiaparelli mozgásképtelen leszállóegységgel kezdődő ExoMars program következő lépése) csak 2 méter mélyre tudna lefúrni. De a kutatók szeretnék a 10 méteres mélységet is elérni, mert egyesek véleménye szerint legalább ilyen mélységben érdemes a víz és a feltételezett, esetleges élet nyomait keresni.

A norvég Zaptec cég fejleszti azt a plazmafúrót, amelyikkel az ESA 2018-ban indítandó ExoMars marsjárója minden korábbinál mélyebbre akar lefúrni a vörös bolygó talajába. (Kép: Zaptec)

Ezért az ESA megbízásából a norvég Zaptec cég a Marson is hatékonyan működő plazmafúrót fejleszt. A készülék vágóéle óriás szikráknak vagy miniatűr villámoknak tekinthető, 1–5 cm hosszú elektromos kisüléseket állít elő, amelyek a kőzetekbe hatolva belülről porlasztják azokat. A készülékhez nincs szükség súlyos alkatrészekre és nagy teljesítményű generátorra, az a Marson rendelkezésre álló 100 watt körüli, napenergiából, illetve az azzal töltött akkumulátorokból nyert teljesítménnyel is működőképes. Laboratóriumi körülmények között a mérnökök már fél évszázada használják a „villámokat” kőzetek zúzására, de csak mostanra sikerült az eljárást fúróban is alkalmazni. A Zaptec innovációja az a kompakt transzformátor, amely a korszerű hűtési eljárásnak és az elektronika miniatürizálásának eredményeképpen, elő tudja állítani a plazmaszikrák létrehozásához szükséges feszültséget.

A norvég cég által fejlesztett plazmafúró az ESA marsjárójának elején. (Kép: ESA / Zaptec)

Itt született meg a földi hasznosítás ötlete (ami az ESA technológiatranszfer programjának a lényege), a cég mérnökei ugyanis rájöttek, hogy az űrbeli fúró céljára miniatürizált transzformátort továbbfejlesztve elektromos autók töltésére is alkalmas, kisméretű töltőt készíthetnek. A töltő bármely hálózati dugaljba csatlakoztatható, a transzformátor alig nagyobb a laptopoknál használt töltőnél. A Zaptec tavaly a Renault-val kötött szerződést, melynek értelmében a Renault Zoé elektromos autókhoz használható, kis töltők már 2016 elején forgalomba kerülhetnek. A töltő tömege mindössze 2 kg, a hálózatból 10 amper (speciális, erősebb biztosítékkal védett hálózati áramkörből 16 amper) áramot vesz fel. A napjainkban használt, 100 kg-ot meghaladó tömegű töltőoszlopokhoz képest ez a cég szerint olyan minőségi ugrás, mint a mai okostelefonok az 1980-as évek első, hordozható telefonjaihoz képest.

Az űrkutatás hasznos mellékterméke: könnyű töltő az elektromos autókhoz. (Kép: Zaptec)

 

Forrás: www.urvilag.hu

 

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A csodaakkutól csökken a villanyautók ára
A European Astro Pi Mission pályázatát az ESA és a Raspberry Pi alapítvány írta ki.
E-hajtómű? Miért ne?
Elküldte a Földre a vörös bolygóról készült első felvételeit az ExoMars orosz-európai űrexpedíció Trace Gas Orbiter (TGO) nevű űrszondája

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?