Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Űrtechnológia a villanyautókhoz

2016.02.11.
A Mars és más égitestek kőzeteinek fúrására alkalmas fúró fejlesztői mellesleg szuperkönnyű autótöltőt is készítettek

Az idegen égitesteken a hagyományos, forgó fúrók nem elég hatékonyak, mert ha mélyre akarnak fúrni, akkor a fellépő nagy súrlódás miatt túl nagy tömegű berendezésre lenne szükség. Éppen ezért az idegen égitesteken eddig csak a „felszínt kapargatták”. A jelenlegi technológiával az ESA 2018-ra tervezett ExoMars marsjárója (az idén márciusban induló orbiterrel és Schiaparelli mozgásképtelen leszállóegységgel kezdődő ExoMars program következő lépése) csak 2 méter mélyre tudna lefúrni. De a kutatók szeretnék a 10 méteres mélységet is elérni, mert egyesek véleménye szerint legalább ilyen mélységben érdemes a víz és a feltételezett, esetleges élet nyomait keresni.

A norvég Zaptec cég fejleszti azt a plazmafúrót, amelyikkel az ESA 2018-ban indítandó ExoMars marsjárója minden korábbinál mélyebbre akar lefúrni a vörös bolygó talajába. (Kép: Zaptec)

Ezért az ESA megbízásából a norvég Zaptec cég a Marson is hatékonyan működő plazmafúrót fejleszt. A készülék vágóéle óriás szikráknak vagy miniatűr villámoknak tekinthető, 1–5 cm hosszú elektromos kisüléseket állít elő, amelyek a kőzetekbe hatolva belülről porlasztják azokat. A készülékhez nincs szükség súlyos alkatrészekre és nagy teljesítményű generátorra, az a Marson rendelkezésre álló 100 watt körüli, napenergiából, illetve az azzal töltött akkumulátorokból nyert teljesítménnyel is működőképes. Laboratóriumi körülmények között a mérnökök már fél évszázada használják a „villámokat” kőzetek zúzására, de csak mostanra sikerült az eljárást fúróban is alkalmazni. A Zaptec innovációja az a kompakt transzformátor, amely a korszerű hűtési eljárásnak és az elektronika miniatürizálásának eredményeképpen, elő tudja állítani a plazmaszikrák létrehozásához szükséges feszültséget.

A norvég cég által fejlesztett plazmafúró az ESA marsjárójának elején. (Kép: ESA / Zaptec)

Itt született meg a földi hasznosítás ötlete (ami az ESA technológiatranszfer programjának a lényege), a cég mérnökei ugyanis rájöttek, hogy az űrbeli fúró céljára miniatürizált transzformátort továbbfejlesztve elektromos autók töltésére is alkalmas, kisméretű töltőt készíthetnek. A töltő bármely hálózati dugaljba csatlakoztatható, a transzformátor alig nagyobb a laptopoknál használt töltőnél. A Zaptec tavaly a Renault-val kötött szerződést, melynek értelmében a Renault Zoé elektromos autókhoz használható, kis töltők már 2016 elején forgalomba kerülhetnek. A töltő tömege mindössze 2 kg, a hálózatból 10 amper (speciális, erősebb biztosítékkal védett hálózati áramkörből 16 amper) áramot vesz fel. A napjainkban használt, 100 kg-ot meghaladó tömegű töltőoszlopokhoz képest ez a cég szerint olyan minőségi ugrás, mint a mai okostelefonok az 1980-as évek első, hordozható telefonjaihoz képest.

Az űrkutatás hasznos mellékterméke: könnyű töltő az elektromos autókhoz. (Kép: Zaptec)

 

Forrás: www.urvilag.hu

 

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A csodaakkutól csökken a villanyautók ára
A European Astro Pi Mission pályázatát az ESA és a Raspberry Pi alapítvány írta ki.
E-hajtómű? Miért ne?
Hamarosan egy házon belül, különböző eszközök közt megosztva akár egyszerre többféle műholdas csatorna is nézhető.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?